Sida 1 av 1

Lurig koppling på s80 -99

Postat: fre 29 jun 2007, 20:32
av dicklund2
Jag har provat några manuella s80 -99 som jag haft väldigt svårt att smyga iväg med. Känns som att kopplingen är lite tokig.

Är det för att kopplingen är på väg att behöva bytas eller går det att justera pedalen enkelt eller är det "den modellen" det året?

Postat: fre 29 jun 2007, 21:47
av jbl
Svårt att veta symptomet med att bara säga svårt att smyga iväg med.

Hur som helst så går det inte att justera då kopplingen är hydralisk.

Postat: lör 30 jun 2007, 00:19
av Addict
Tycker alla P2 bilar är så...
Precis när man kommer till dragläget är det som att den självmant pressar upp pedalen så man får motorstopp. Har varit så i alla P2 bilar jag kört. D5, T5, 2,4...

Postat: lör 30 jun 2007, 00:21
av dicklund2
Menar att det blir lite ryckigt när man åker iväg, väldigt kort bit när man släpper upp pedalen som man kan slira på. Lite som att den antingen är helt urkopplad eller i helt dragläge.

Kan väl vara en vanesak, men med de flesta bilar man kör så tänker man inte på det. Körde en -01 i bilhallen bara för att testa och den var helt ok.

Tänkte efterssom alla manuella -99 jag kört varit ungefär lika att det skulle vara så det året. Eller så är det att de råkat gått 22-23000 mil och det är dags för kopplingsbyte då?


Vad rör sig ett kopplingsbyte om för pengar ungefär?


Såg att ett inlägg kommit medan jag skrev...
Ja det låter som en beskrivning jag kan vara med på. Inte så kul när man ska impa på frugans söta kompisar och nästan får motorstopp när man "glider" iväg 8)

Postat: lör 30 jun 2007, 20:35
av Kliszow
(D) Så där betedde sig min bil tidigare! Har kört Wv tidigare upplevde kopplingen som mycket kort Jag menar avståndet från golv till översta läge vilket krävde lite tid att vänja sig vid. En annan orsak till frustrerande tjuvstopp var att den sjönk ner till 500 v min när man släppte kopplingen, vilket var en bidragande orsak till ryckig gång. Jag hittade på forumet tips om att rengöra spjälhuset. Har sedan dess inga problem med vare sig tjuvstopp eller ryckig gång.
S80 2.4-99

Postat: tis 03 jul 2007, 22:23
av Addict
Har lånat hem en S60 D5 -03 nu och jag tål bara inte den kopplingen. Fått kärringstopp en massa gånger vid start i backe. Otroligt konstigt fenomen detta, verkar ju dessutom som att det ska vara så eftersom de flesta bilar beter sig på detta konstiga sätt. Är ju som att när dragläget kommer vill pedalen fjädra upp extra hårt och eftersom man inte är beredd på det blir det kärringstopp...

Postat: ons 04 jul 2007, 00:57
av camaro69
dicklund2 skrev: Inte så kul när man ska impa på frugans söta kompisar och nästan får motorstopp när man "glider" iväg 8)
Grabbar.

Ni får följa med på husmorsgymnastiken och träna upp musklerna i kroppen så att kopplingspedalen inte utgör något hinder att vara 8) .

Frugans söta kompisar kanske också är där, och då kan ju två flugor bli på smällen :wink:

:lol:

Postat: ons 04 jul 2007, 10:09
av NORDIC MAN
enligt olika artiklar i tidn ska det vara så för smidigare o mjukare körning 8)

Postat: ons 04 jul 2007, 20:48
av *pettson*
dicklund2 skrev:Menar att det blir lite ryckigt när man åker iväg, väldigt kort bit när man släpper upp pedalen som man kan slira på. Lite som att den antingen är helt urkopplad eller i helt dragläge.

Kan väl vara en vanesak, men med de flesta bilar man kör så tänker man inte på det. Körde en -01 i bilhallen bara för att testa och den var helt ok.

Tänkte efterssom alla manuella -99 jag kört varit ungefär lika att det skulle vara så det året. Eller så är det att de råkat gått 22-23000 mil och det är dags för kopplingsbyte då?


Vad rör sig ett kopplingsbyte om för pengar ungefär?


Såg att ett inlägg kommit medan jag skrev...
Ja det låter som en beskrivning jag kan vara med på. Inte så kul när man ska impa på frugans söta kompisar och nästan får motorstopp när man "glider" iväg 8)
ett kopplingsbyte handlar om pengaklassen från 7500kr och uppåt 15000kr beroende på vart och med vilket material.

Postat: tor 05 jul 2007, 18:49
av dicklund2
Ok, skönt att det är fler som upplevt problemet, tråkigt att det är lite standard bara. Då återstår väl bara automat för oss som inte klarar av att köra manuella bilar :roll:

Å andra sidan har jag kört flera s80 som kopplingen funkat bra på också.