Sida 1 av 1

Den eländiga CEM

Postat: tis 16 dec 2025, 09:02
av Jebuus
min v70-06 2.4 har slutat ladda, ger 13.8v vid generatorn, ibland kan den hoppa igång och gå på 14.4v., däremot lyser laddnings lampan och elsystem service erfodras kommer upp.
Tog ner CEM eftersom generatorn är LIN styrd och där var det ärgit men funkar inte efter rengöring endå.. har pratat med en riktigt duktig snubbe på volvo och han misstänker att CEM är väck!
Nu till den riktiga frågan, om jag får tag i en beggad CEM har vi nån som kan klona den åt mig? har läst lite i forumen om nån jhonny som var duktig?

Re: Den eländiga CEM

Postat: tis 16 dec 2025, 18:24
av sicnarf

Re: Den eländiga CEM

Postat: tis 16 dec 2025, 18:46
av Erik Å
Jebuus skrev: tis 16 dec 2025, 09:02 min v70-06 2.4 har slutat ladda, ger 13.8v vid generatorn, ibland kan den hoppa igång och gå på 14.4v.
Hur då slutat ladda? Blybatterier får laddas med 14.4V tills batteriet når nånstans runt 95% laddning, sen ska spänningen sänkas till 13.6V när man kommer in i "float"-fasen dvs underhållsladdning. BMS håller reda på batteriets laddningsstatus och styr generatorns spänning.
Har man en icke-LIN-styrd generator (som min gamla bil) så är laddspänningen alltid 13.6-13.8V så länge det är över typ +10C.
Funkar också men laddar lite långsammare :-) Vid minusgrader höjs laddspänningen..