Sida 1 av 1

Dyrt att fixa automat...

Postat: tis 26 jun 2007, 19:33
av 850-Mange
Har haft inne bilen hos Bilia för att fixa en slirande låda. Slirar ibland mellan 2:an och 3:an och beter sig lite skumt mellan 3:an och 4:an ibland. Dom började med att byta B4-locket och sen uppdatera mjukvaran. Felet kvarstod dock. Sen kom dom fram till att hela kontrollsystemet behöver bytas. Kostnad: 25000:- Tur i oturen är att jag köpte bilen för bara 2 månader sen så jag betalar inte själv, men nu vill inte försäljaren (bilfirma som ej är Volvo-återförsäljare) att Bilia ska fixa det utan vill ta den till nån firma som är specialiserad på automatlådor eftersom dom tyckte det blev för dyrt. Frågan är om dom kommer att komma undan billigare. Nu måste det väl felsökas igen förmodligen...

Jobbigt :evil:

Postat: tis 26 jun 2007, 20:40
av jbl
Det blir säkerligen billigare hos specialisten på lådorna.

Tråkigt med att behöva lämna in bilen. Men det är ju bra att du har garantin istället för att själv slanta upp.

Postat: tis 26 jun 2007, 21:44
av 850-Mange
Ja det känns i alla fall bra att själv slippa betala.
Har en tid bokad sen ett tag tillbaka för att byta olja i lådan. Detta skulle ske imorgon, men det är nog läge att avboka det. Ingen idé att göra det innan lådan blivit fixad. Dessutom verkar det som dom ändå byter en del av oljan om det skulle vara så att det ändå blir kontrollsystembyte. Stod 4+1 liter olja på arbetsordern från Bilia.

Postat: tis 26 jun 2007, 22:26
av V70BiFuel03
Hhm, när du ändå byter automat oljan se till att de nollställer adaptionen (har för mig att de oxå ska nollställa en annan inställning för just oljan i lådan).

Jag bytte nyligen olja i min låda, därefter blev växlingarna i mycket låg hastighet betydligt bättre....fick nollställt adaptionen + den andra nollställnigen igår & nu växlar lådan perfekt ! :D

Postat: tis 26 jun 2007, 23:33
av Addict
Får man fråga hur långt bilen har gått och om oljebyte har skett?

Postat: ons 27 jun 2007, 04:31
av dave
V70BiFuel03 skrev:Hhm, när du ändå byter automat oljan se till att de nollställer adaptionen (har för mig att de oxå ska nollställa en annan inställning för just oljan i lådan).

Jag bytte nyligen olja i min låda, därefter blev växlingarna i mycket låg hastighet betydligt bättre....fick nollställt adaptionen + den andra nollställnigen igår & nu växlar lådan perfekt ! :D
Nyfiken, andra nollställningen? vad är det? och du skriver byter olja, du bytte bara fyra liter rakt av och ingen spolning?

Dave

Postat: ons 27 jun 2007, 07:28
av 850-Mange
Addict skrev:Får man fråga hur långt bilen har gått och om oljebyte har skett?
Min har gått drygt 6000 mil och dom har inte gjort något oljebyte ännu. Trodde dom skulle testa med det efter mjukvaruuppgradering men icke. Vet inte hur dom kom fram till att det är kontrollsystemet som är kass men uppenbarligen tyckte dom inte det var värt att testa att byta olja.

Postat: ons 27 jun 2007, 07:34
av V70BiFuel03
dave skrev:
V70BiFuel03 skrev:Hhm, när du ändå byter automat oljan se till att de nollställer adaptionen (har för mig att de oxå ska nollställa en annan inställning för just oljan i lådan).

Jag bytte nyligen olja i min låda, därefter blev växlingarna i mycket låg hastighet betydligt bättre....fick nollställt adaptionen + den andra nollställnigen igår & nu växlar lådan perfekt ! :D
Nyfiken, andra nollställningen? vad är det? och du skriver byter olja, du bytte bara fyra liter rakt av och ingen spolning?

Dave

stog jämte teknikern när adaptionen nollställdes & han nämde då att även automat låde oljans bla bla någonting nollställdes.

Nä nä, undrade oxå lite över varför det bara stog 4 liter..... när automat låde oljan i min bil byttes så gick det åt 7 eller om det var 8 liter.

Postat: ons 27 jun 2007, 14:29
av JK24T
Räknaren för oljan måste återställas när oljebyte sker.
Denna beräknar när service ska ske och har givare för oljetemp, tid, etc.
Om den inte återställs tänds service påminaren för automatlådeservice i förtid.

- Johan

Postat: ons 27 jun 2007, 20:25
av dave
Aha ok, tackar för den infon, ska nämeligen byta olja i växellådan. Blev tipsad om att inför bytet: köra ett par mil så oljan blir varm och avlagringar lossar. Sen köra in på verkstaden och få den bytt, då har man maximerat chansen att få ur partiklar etc.

Dave