Sida 1 av 1

Canbus problem 2005 V70 diesel automat

Postat: tor 06 nov 2025, 09:47
av Magnus295
Hej, ny på forument men sökt en del här när det gäller bra o ha info om bilen men nu söker jag lite råd o tips ang felsökning av canbus.

Lite bakgrund. Äldsta sonen fick en 2005 volvo V70 2,0 diesel automat som traktor 4år sen och det enda som krånglade då var ett kabelglapp till en spridare på motorn och det hittade vi med oscilloscop sen funkade allt ok med bilen. Sista som händer innan körkort är att grabben blir påkörd (alla klarade sig) snett bakifrån vid vänstersväng. Knölar in förar dörren och framskärmen. Polisen bedömer på platsen att tanten som kör på är skyldig men försäkringsbolaget tjänar mer på att vi blir skyldiga så efter 2 år av överklagan till alla instanser så ger vi upp. Lillgrabben säger sen att han vill ha traktorn och renovering startar. Byter skärm, dörr, riktar tröskel så är den igång igen. Batteriet har naturligtvis blivit djupurladdat av att stå så länge men vi började med det iom att det tog laddning. Han kör bilen i 2 veckor. Kommer hem parkerar och dagen efter vill den inte starta, den tänder upp allt men när man vrider nyckeln till start så händer inget mer. Jag tänker att han har väl glömt att stänga av något så laddat ur batteriet och jag sätter det på laddning. Dagen efter har jag full spänning men bilen är fortfarande död. Vi började med att byta till ett nytt batteri så vi har en säker strömkälla när vi börjar felsöka. Kollar med OBD2 läsare och ser att jag har följande felkoder. Vissa koder har vi haft sen vi köpte den iom att den blivit ombyggd till traktor och vissa funktioner kopplats bort.

BCM – (Kan ev bero på att traktorn har antisladden urkopplad)
0040 wheel sensor, right rear faulty signal
0030 wheel sensor, left rear faulty signal

CEM
1 A58 Communication with PHM control module signal missing
1 A59 Communication with AUM control module signal missing
DD1 1 Communication with CPM control module signal missing
1 A61 Communication with TCM control module signal missing

CCM – (troligen varit sen länge)
0040 Air quality sensor internal fault

DDM –(kan ev ha blivit nåt iom att vi bytt dörr och spegel
0030 rear view mirror potentiometer faulty signal
0032 rear view mirror potentiometer faulty signal

ECM
6661 Glow relay control-qualifier unknown

SRS – (troligen varit sen länge pga ombyggd till traktor)
0230 switch for airbag, passenger signal to low/signal missing
0231 switch for airbag, passenger signal to low/signal missing

007C seat belt tensioner, middle rear resistance to high
0084 seat belt tensioner, right rear resistance to high
0074 seat belt tensioner, left rear resistance to high

UEM
003D Luggage compartment lightning faulty signal

Övriga moduler visar ok. Får naturligtvis inga signaler eller larm från modulerna PHM, AUM, CPM och TCM.

Första vi gjorde var att dyka ner under torkarmotorn till CEM modulen då vi misstänkte fukt vilket verkar vara lite av standardfel på dessa bilar. Alla kontakter är torra och fina och inte några spår av ärg. Detta gäller även övriga moduler i motorutrymmet med. Jordkablarna vid dörrtröskeln A stolpen vänster sida ser fina och rena ut och detsamma gäller jordningarna på plinten framför vänster stötdämpar torn vänster fram

Vi har mätt termineringarna på high speed can 61,2ohm så verkar också okey.

När vi kopplar in oscilloscopet på high speed can får vi en signal som ser lite konstig ut. Stig och falltiderna är långa istället för snabbt upp och ner. Vi skall verifiera detta ikväll så vi vet att vi verkligen ser rätt. Men om signalerna är korrupta borde vi tappa all kommunikation och inte bara några få moduler tänker vi.

Vi har mätt på skarvkontakten alldeles innan TCUn att vi har spänning och CAN signal fram till den.

Vi har inte sett några skador på kablage så här långt men skall dyka djupare i det ikväll

Vi börjar få slut på ideer så hoppas att det är någon som har sett något som detta och har lite tips att peka oss i rätt riktning vad vi mer bör kolla härnäst.

Mvh Magnus