Sida 1 av 3
V70 -02 2,4T Pulserande effekt vid högt pådrag
Postat: mån 25 jun 2007, 19:45
av Mattias_F
Kunde inte låta bli att byta bil med brorsan och känna om det är någon större skillnad mellan 2,4T och 2,5T. Nu var vi rörande överens
Något stämmer dåligt i hans kärra (V70 2,4T) som jämfört med min inte är alls lika rapp i responsen i turbo och vid starkt pådrag så kommer och går effekten hela tiden, som bilen inte vet hur mycket tryck den skall ladda.
Förutom att min var betydligt piggare så väsnas min mer när man släpper ut tryck efter acceleration. Ingen av bilarna är chippad. Kan brorsan ha problem med magnetventil eller kan det vara något annat utan att det visas för oss dödliga i displayen??
Erfarenheter ni andra?
skall det vara sån skillnad mellan 2,4T och 2,5T??
Postat: mån 25 jun 2007, 22:46
av stefnil29
2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad.

Postat: tis 26 jun 2007, 00:19
av aTommyC
Har brorsan sjekket om MAF'en er ok? Jeg hadde lignende problemer med 2.5TDI da MAF'en begynte å si takk for seg... Fullt pådrag i 2. og 3. gir (2. gir spesielt med tilhenger og/eller tung last) ga pulserende effekt.
Postat: tis 26 jun 2007, 07:11
av perans69
jag hade samma problem på min! bytade turboreglerings ventilen (magnetventil) tog 10 minuter sitter på sidan av luftfilterboxen går ett par slangar till den kolla först så alla sitter fast ordentligt kan ha glidit av. fixade problemet på min kostade runt 400:-
Postat: tis 26 jun 2007, 10:06
av Mattias_F
Grymt!!
Skall genast be honom kolla den!!
Visste inte att det var sån prestandaskillnad men det verkar göra en del :twisted:
Postat: tis 26 jun 2007, 10:52
av MartinS
stefnil29 skrev:2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. 
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.
/Martin
Postat: tis 26 jun 2007, 21:28
av black
2.4t har 285nm och det är nästan ingen skillnad mellan 2.4t och 2.5t i praktiken.......visst..210hk later bättre än 200hk...men det är ingen större skillnad (i alla fall inte när det gäller s80)
Postat: ons 27 jun 2007, 21:33
av stefnil29
MartinS skrev:stefnil29 skrev:2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. 
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.
/Martin
Ok! Lite uppgifter från BSR.
Enligt BSR så har 2.4T 285 nm & 200 hp och 2.5 T har 333 nm och 219 hp orignal. Så visst är det skillnad. Har själv en polare med 2.4T och det är en viss skillnad gentemot min 2.5T. Kan nämna att T5 upp till -04 har 353 nm. Men allt är relativt
/Stefan :)
Postat: ons 27 jun 2007, 21:51
av MartinS
stefnil29 skrev:MartinS skrev:stefnil29 skrev:2.4T har 270nm i vridmoment och 200 hp och 2.5T har 330nm i vridmoment och 210 hp :D , så det är en viss skillnad. 
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.
/Martin
Ok! Lite uppgifter från BSR.
Enligt BSR så har 2.4T 285 nm & 200 hp och 2.5 T har 333 nm och 219 hp orignal. Så visst är det skillnad. Har själv en polare med 2.4T och det är en viss skillnad gentemot min 2.5T. Kan nämna att T5 upp till -04 har 353 nm. Men allt är relativt
/Stefan :)
Det borde ju vara bättre att titta på informationen från tillverkaren än en tredjepartsleverantör!?
I BSR's fall så är uppgifterna för 2.4T från volvo och uppgifterna för 2.5T från BSR's rullar.
/Martin
Postat: ons 27 jun 2007, 21:54
av stefnil29
MartinS skrev:stefnil29 skrev:MartinS skrev:
2.4T har 285nm i vrid och 2.5T har 320nm. Visserligen 35nm's skillnad, men inte så makalös stor skillnad som du vill ge sken av.
/Martin
Ok! Lite uppgifter från BSR.
Enligt BSR så har 2.4T 285 nm & 200 hp och 2.5 T har 333 nm och 219 hp orignal. Så visst är det skillnad. Har själv en polare med 2.4T och det är en viss skillnad gentemot min 2.5T. Kan nämna att T5 upp till -04 har 353 nm. Men allt är relativt
/Stefan :)
Det borde ju vara bättre att titta på informationen från tillverkaren än en tredjepartsleverantör!?
I BSR's fall så är uppgifterna för 2.4T från volvo och uppgifterna för 2.5T från BSR's rullar.
/Martin
Man vet aldrig vem man kan lita på