Sida 1 av 1

Kamremsbyte 2,4T - 01

Postat: lör 11 okt 2025, 08:14
av Bengansolle
Hej

Ska byta alla rörliga delar på Frugans bil och detta är min fundering

Nollat motorn enligt markeringar, när jag ska montera låsningen bak på kammarna ser jag att avgaskam står rätt så fel (typ 8.10 istället för 9.15)

Då motorn gått helt vad jag tycker ok sen tidigare e min fråga bara enligt följande

Om jag nollar både kammar, och vev med tolkar.... Finns det nån risk att bilen går illa efter byte?

Givetvis kan felet bero på VVT-drevet men det e ju låst läge som e rätt och inte markeringen på det drevet, eller hur?

Re: Kamremsbyte 2,4T - 01

Postat: lör 11 okt 2025, 13:16
av Jallemet
Det finns en finfin video där Stefan Bergman visar på en motor som är uttagen ur bilen.


Re: Kamremsbyte 2,4T - 01

Postat: lör 11 okt 2025, 13:48
av Bengansolle
Ja dels e det ju inte samma motor sen nollar han ju inget utan förutsätter att markeringarna stämmer då

Eller nollar gör han ju men inte med tolkar på varken kammar eller vev

Min fråga e ju mer Hurvida Vvt-drevet (som jag har på eavgaskam på min motor) ska vridas när remmen monteras, maximalt mot "rätt", tvärtom eller mittemellan

Drevet går ju röra lite fram å tillbaka när kammarna e låsta