Felsökning: S60 -01, CAN-kommunikation strular
Postat: tis 16 sep 2025, 18:29
Hej! Första inlägget här på forumet
Jag har börjat felsöka min fars S60 en del (årsmodell -01, automat), då den i 6-7 år har stått still - oförmögen till att starta. Har börjat misstänka att det är nåt vajsing med CAN-nätet eftersom jag får felkoder som pekar på kommunikationsproblem med vissa styrenheter.
Jag har kopplat ur några enheter för att mäta resistansen och kommit fram till att termineringsmotstånden för CAN-bus sitter i BCM och ECM, och dessa verkar vara ok.
Mäter jag i kontaktstycket för CEM med allt inkopplat får jag runt 62 ohm - vilket jag tolkar som rimligt, men när jag kopplar in CEM och mäter från OBD får jag OL på multimetern. Har dock kontinuitet i CAN-kablarna mellan OBD och kontaktstycke CEM.
Utifrån det drog jag slutsatsen att det borde vara CEM det är fel på, men jag får samma resultat med en begagnad enhet också. Det borde väl inte vara kablarna mellan OBD och CEM eftersom jag får kontinuitet och 0,2 ohm på grön respektive vit kabel där emellan?
Vad är er bästa gissning att det kan vara, och hur hade ni gått vidare med felsökningen? Tacksam för hjälp!
Bifogar en bild på kopplingsschemat:

Jag har börjat felsöka min fars S60 en del (årsmodell -01, automat), då den i 6-7 år har stått still - oförmögen till att starta. Har börjat misstänka att det är nåt vajsing med CAN-nätet eftersom jag får felkoder som pekar på kommunikationsproblem med vissa styrenheter.
Jag har kopplat ur några enheter för att mäta resistansen och kommit fram till att termineringsmotstånden för CAN-bus sitter i BCM och ECM, och dessa verkar vara ok.
Mäter jag i kontaktstycket för CEM med allt inkopplat får jag runt 62 ohm - vilket jag tolkar som rimligt, men när jag kopplar in CEM och mäter från OBD får jag OL på multimetern. Har dock kontinuitet i CAN-kablarna mellan OBD och kontaktstycke CEM.
Utifrån det drog jag slutsatsen att det borde vara CEM det är fel på, men jag får samma resultat med en begagnad enhet också. Det borde väl inte vara kablarna mellan OBD och CEM eftersom jag får kontinuitet och 0,2 ohm på grön respektive vit kabel där emellan?
Vad är er bästa gissning att det kan vara, och hur hade ni gått vidare med felsökningen? Tacksam för hjälp!
Bifogar en bild på kopplingsschemat: