Sida 1 av 2
Färddatorn visar rejält fel bränsleåtgång..
Postat: lör 23 jun 2007, 19:32
av Funk
Jag kontrollmätte färddatorn i helgen.Efter nollning visade den på ett snitt av 0,84 på ca.25 mils körning, tankade upp och fick fram att bilen i verkligheten dragit 0,95...
Förbrukningen i sig är inte mycket att orda om, jag brukar ligga ungefär där.. Men då har datorn faktiskt visat ungefär det samma. Vad kan ha hänt, och finns det något sätt att kalibrera den till att visa mer rätt ?
/Thomas
Re: Färddatorn visar rejält fel bränsleåtgång..
Postat: lör 23 jun 2007, 19:55
av greeeken
Funk skrev:Jag kontrollmätte färddatorn i helgen.Efter nollning visade den på ett snitt av 0,84 på ca.25 mils körning, tankade upp och fick fram att bilen i verkligheten dragit 0,95...
Förbrukningen i sig är inte mycket att orda om, jag brukar ligga ungefär där.. Men då har datorn faktiskt visat ungefär det samma. Vad kan ha hänt, och finns det något sätt att kalibrera den till att visa mer rätt ?
/Thomas
Vad är det för bil?
Gjort nått speciellt med bilen precis innan?
Postat: lör 23 jun 2007, 20:02
av Funk
S60 2.4T..TME steg 1. Jag bytte iofs magnetventilen som totalhavererade någon dag innan, men den lär väl knappast påverka detta ?
Körningen gjordes alltså med en nya ventilen monterad, förutom ett par tre mil..
Kopllade ur batteriet någon timme idag så vi får se om adaptionen rättar till det..
/Thomas
Postat: sön 24 jun 2007, 13:45
av superpackman
hade samma problem ja med, lossa batteripolerna så du gör en reboot på systemet, då funkar det!
Postat: sön 24 jun 2007, 13:55
av jbl
På min färddator är det tvärtom. Den visar att bilen tar för mycket soppa. Man blir lika glad varje gång man tankar och räknar ut förbrukningen vid pumpen.
Byte av magnetventil påverkar inte färddatorn.
Postat: sön 24 jun 2007, 14:58
av Frigge
Funk skrev:S60 2.4T..TME steg 1. Jag bytte iofs magnetventilen som totalhavererade någon dag innan, men den lär väl knappast påverka detta ?
Körningen gjordes alltså med en nya ventilen monterad, förutom ett par tre mil..
Kopllade ur batteriet någon timme idag så vi får se om adaptionen rättar till det..
/Thomas
Hur kan man klaga på en bil var elektronik är manipulerad :roll:
Färddatorn är ju programerad för standard parametrarna i motorstyrsystemet, klart som faan det påverkas av att bilen är trimmad.
Postat: sön 24 jun 2007, 17:08
av Funk
Hur kan man klaga på en bil var elektronik är manipulerad
Färddatorn är ju programerad för standard parametrarna i motorstyrsystemet, klart som faan det påverkas av att bilen är trimmad.
Jag klagar inte, jag undrar vad som kan vara fel..
För färddatorn visade rätt även efter trimningen. För övrigt tror jag inte att bränsleåtgången visas fel bara för att det tidvis går åt mer bensin vid hård belastning, den mäter bara förbrukning och sträcka samt räknar fram ett resultat. Och vid normal belastning så är alla parametrar i programmet de samma som original, bara vid full-last eller hög belastning avviker det. Det enda datorn inte kan kompensera för är felaktig hjulstorlek så vitt jag vet.
Men om du har kunskap om var och hur den mäter så är jag tacksam för eventuella tänkbara felkällor och lösningar.
/Thomas
Postat: mån 25 jun 2007, 18:07
av Frigge
Eftersom den tar information om insprutningstid,belastning,Luftflöde,Turbotryck osv från ECM så bör det påverkas av att mjukvaran i den är modifierad. Bränsleförbrukningen baseras ju på att bilen är i ursprungligt mjukvaruskick så att säga.
Därför tror jag att det blir fel när bilen är trimmad.
Postat: tis 26 jun 2007, 10:22
av greeeken
Frigge skrev:Eftersom den tar information om insprutningstid,belastning,Luftflöde,Turbotryck osv från ECM så bör det påverkas av att mjukvaran i den är modifierad. Bränsleförbrukningen baseras ju på att bilen är i ursprungligt mjukvaruskick så att säga.
Därför tror jag att det blir fel när bilen är trimmad.
Men är det då inte konstigt.
Man har inte hört många eller nån som klagat på just detta efter trimning.
JAg har då inte detta fel "problem" på mina bilar
Postat: tis 26 jun 2007, 10:38
av Funk
Eftersom den tar information om insprutningstid,belastning,Luftflöde,Turbotryck osv från ECM så bör det påverkas av att mjukvaran i den är modifierad. Bränsleförbrukningen baseras ju på att bilen är i ursprungligt mjukvaruskick så att säga.
Därför tror jag att det blir fel när bilen är trimmad.
Sant att alla dessa parametrar mäts, men ingen av dem är utanför de värden som klarar av att mätas, dutycyclen på spridarna inte större vid trimning än vad den är vid en normal kallstart t.ex...
Men den springande punkten är att den
har mätt rätt med denna mjukvara tidigare. Och jag har aldrig tidigare stött på såna här avvvikelser hos mina bekanta med diverse olika mjukvaror.
/Thomas