Byta topplocket, eller hela motorn?
Postat: ons 27 aug 2025, 14:31
Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera?
Jag har två st reservdelsbilar, V70N, som jag vill bygga ihop till en fungerande bil.
Bil 1 - V70 2002, 170 hk, Motor B5244S
Bil 2 - V70 2007 Bifuel, 140 hk, Motor B5244SG
Bil 1 har haft kylvätskeläckage, och har av klåpare tyvärr körts med för lite vatten i systemet. Motorn kokte och nu läcker topplockspackningen. Vatten i oljan och tryck i kylsystemet. I övrigt fullt fungerande bruksbil som gått 43 000 mil. Även besiktigad året ut.
Bil 2 är en gasbil. Fullt fungerande. En ganska fin bil egentligen som gått 33 000 mil. Bland annat är det tyvärr för mycket jobb och kostnader för att det skall vara lönt att registrera om den till enbart bensin, och få den genom besiktningen.
Nu tänker jag att det enklaste sättet att få ihop en fungerande, och besiktningsbar bil, är något av följande:
1. Flytta över topplocket från Bil 2 till Bil 1.
2. Alternativt flytta över hela motorn från Bil 2 till Bil 1.
Alternativ 1: Jag antar att topplocken är utbytbara på dessa två motorer.
Alternativ 2. Som jag förstår det skall motorn från Bil 2 fungera i Bil 1, så länge jag flyttar över all kringutrustning från Bil 1-motorn till Bil 2-motorn. Samt att några anslutningar kan vara lite annorlunda, men det borde gå att sy ihop något som fungerar.
Jag har två st reservdelsbilar, V70N, som jag vill bygga ihop till en fungerande bil.
Bil 1 - V70 2002, 170 hk, Motor B5244S
Bil 2 - V70 2007 Bifuel, 140 hk, Motor B5244SG
Bil 1 har haft kylvätskeläckage, och har av klåpare tyvärr körts med för lite vatten i systemet. Motorn kokte och nu läcker topplockspackningen. Vatten i oljan och tryck i kylsystemet. I övrigt fullt fungerande bruksbil som gått 43 000 mil. Även besiktigad året ut.
Bil 2 är en gasbil. Fullt fungerande. En ganska fin bil egentligen som gått 33 000 mil. Bland annat är det tyvärr för mycket jobb och kostnader för att det skall vara lönt att registrera om den till enbart bensin, och få den genom besiktningen.
Nu tänker jag att det enklaste sättet att få ihop en fungerande, och besiktningsbar bil, är något av följande:
1. Flytta över topplocket från Bil 2 till Bil 1.
2. Alternativt flytta över hela motorn från Bil 2 till Bil 1.
Alternativ 1: Jag antar att topplocken är utbytbara på dessa två motorer.
Alternativ 2. Som jag förstår det skall motorn från Bil 2 fungera i Bil 1, så länge jag flyttar över all kringutrustning från Bil 1-motorn till Bil 2-motorn. Samt att några anslutningar kan vara lite annorlunda, men det borde gå att sy ihop något som fungerar.