Sida 1 av 1

Byte Xenon V70 -08

Postat: mån 04 aug 2025, 18:32
av malajo
Som sagt, jag har blivit ombedd att hjälpa till med byte av xenon-lampor på en V70 -08.
Om man vill ha loss hela lamp-enheten för att komma åt lättare, är det riva hela fronten som gäller då?
Sett att senare modeller endast har 2 "stålspett" som håller fast lamp-huset, tyvärr så är det inte det på denna bilen

När jag bytte på min V70 -05 för några år sen så fick jag plocka ner hela fronten vet jag, är det samma resa på 08:an?



Sent from my 2107113SG using Tapatalk


Re: Byte Xenon V70 -08

Postat: mån 04 aug 2025, 19:15
av UnleashFusion
Jag gissar något i denna stil?





annars får man väl göra som du skrev, ta bort stötfångaren

Re: Byte Xenon V70 -08

Postat: mån 04 aug 2025, 19:35
av malajo
Misstänker att det är det man får göra. Blickar kan bort luftburken så kommer man nog åt på ena sidan, men andra sidan verkar jävligare

Sent from my 2107113SG using Tapatalk


Re: Byte Xenon V70 -08

Postat: tis 05 aug 2025, 06:52
av klacken
Har du små händer går det att byta utan att ta ner stötfångaren men den är ju så enkel att ta ner så lättast den vägen.

Re: Byte Xenon V70 -08

Postat: tis 05 aug 2025, 07:08
av lennarte
På en del bilmodeller (har ej bytt på Volvo) kommer man åt lättare om man lossar/tar bort innerskärmen. På vissa Opel, Mazda m.m är där t.o.m en lucka på innerskärmen.
Enklast är väl annars att köra med varselljus, och spara halvljus lamporna till kvällen. Jag byggde om elsystemet på min 745-a för några år sedan. Där sitter nu ett dubbel relä till till varje strålkastare med matning direkt från generatorn. Nackdelen är att dom dyrare halogen lamporna (H4) med bättre ljus håller inte så länge (inget spänningsfall alls) med halvljus på alltid på. Då jag använder jag dimljus med vanliga H3 lampor istället på dagtid. Dessa är original kopplade med ett spänningsfall på 1,5V så glödlamporna håller "i evighet".