Sida 1 av 2

Tjuvström V70 2005

Postat: tis 29 jul 2025, 20:13
av Loffe87
Hej!

Har märkt att min Volvo tuggar i sig ström när den står parkerad.

Jag mätte idag upp att när den är i dvala så förbrukar den 0.12 ampere vilket känns mycket.

Jag har provat dra ut ALLA säkringar (en och en) för att se om det blev någon skillnad men icke. Provade även med reläna i motorutrymmet.


Någon som har några tips eller ideer?

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: tis 29 jul 2025, 20:35
av Erik Å
Generator och startmotor är kopplade direkt till batteriplus utan säkringar eller reläer.
Således kan fel på likriktarbryggan i generatorn ge sådan krypström. Likaså korrosion runt 12V-anslutningen på startmotorn..

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 12:33
av sicnarf
Tror snarare att larmet och batteriet i den är det som dödar ditt bilbatteri. Lås bilen enbart med nyckel för då kommer du förbi larmet. Bilen är olarmad. Men ditt bilbatteri klarar sig. Kan du inte låsa med nyckel då det är kasst, så lämna bilen olåst och testa detta. Hade såna problem själv och nu låser jag enbart med nyckel i dörren.

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 12:39
av Loffe87
Ska kolla på det där med generator och startmotor.

Larmet verkar det tyvärr inte vara då förbrukningen är samma med eller säkring till sirenen, med eller utan att bilen är låst.

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 14:56
av Loffe87
Provade plocka av de två feta sladdarna till startmotorn och då sjönk förbrukningen till 0,01-0,02 ampere. Så jag rengjorde ordentligt och hängde på dem igen. Då var jag uppe på samma förbrukning igen.

Har jag gjort fel att mäta när de var av?
Bröt jag något annat samtidigt?
Startmotor dålig?

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 15:17
av Erik Å
Startmotorn borde rimligen inte dra ström när den inte används :-/
Måste väl vara pga ärg eller koldamm vid brytarkontakterna inne i solenoiden..
Om du inte ser något på utsidan vill säga.
Men vänta lite, två feta sladdar säger du.
Borde väl bara vara en till batteriet, går den andra möjligen vidare till ex vis generatorn och det är där tjuvströmmen ligger?
Prova att lägga på ledningarna en i taget på startmotorn. Du kan ju kolla vilken som har 12V även losskopplad med multimetern, den går till batteriet.
Eller så lägger du ihop kablarna "i luften" och kollar om tjuvström dyker upp. Om icke kan du lägga amperemetern mellan knutpunkten och startmotorn.. är du med?

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 15:20
av Loffe87
Erik Å skrev:Startmotorn borde rimligen inte dra ström när den inte används :-/
Måste väl vara pga ärg eller koldamm vid brytarkontakterna inne i solenoiden..
Om du inte ser något på utsidan vill säga.
Nej typ. Den ser allmänt sunkig ut dock. Det jag funderar på nu är om ena kabeln av de två stora röda som sitter monterade på startmotorn kommer från generatorn. Tror nästan jag kopplat bort generatorn också när jag tog båda.

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 15:22
av Erik Å
Se edit ovan :-)

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 15:24
av Loffe87
Erik Å skrev:Se edit ovan :-)
Då är vi på samma linje! Jag ska prova igen och se vad som sker :) Återkommer!

Re: Tjuvström V70 2005

Postat: ons 30 jul 2025, 15:42
av Loffe87
Sådär! När de två kablarna är ihopsatta så drar den gamla vanliga 0.12-13 ampere så då gissar jag på att det måste komma från generatorn?