År 2023 så började motorlampan lysa gult på V70 2005:an som jag kör.
Verkstan byte då ut den gamla VVT-Ventilen till en ny VVT-Ventil.
När jag hämtade bilen på verkstan efter bytet av VVT-Ventilen så hade motorlampan slocknat.
Tyvärr så började motorlampan att lysa på nytt igen efter en tid.
Då lossade jag minuspolen från startbatteriet, öppnade motorhuven, frilade VVT-Ventilen, tog bort och satte dit den elektriska kontakten till VVT-Ventilen mer än tio gånger om jag kommer ihåg rätt, satte tillbaka kåpan över VVT-Ventilen, vred tändningsnyckeln till läge två och satte tillbaka startbatteriets minuspol.
Efter detta så har motorlampan varit släkt vid körning med bilen.
Kanske hade jag inte behövt låta verkstan byta VVT-Ventilen?
Kanske hade det räckt med att bara lossa och sätta tillbaka den elektriska kontakten på den gamla VVT-Ventilen ett antal gånger?
Kanske var det bara dålig elektrisk kontakt i kontakten till VVT-ventilen?
Jag lät bli att kontakta verkstan som bytte VVT-Ventilen angående detta att jag tog bort och satte tillbaka kontakten en massa gånger.
Denna ventil har en massa olika namn.
VVT-Ventil?
Kamaxel Solenoid?
Kamställningsventil?
Ventilinställningssolenoiden?
VVT-Solenoiden?
Olje-Solenoid?
Magnet-Solenoid?
Engine Variable Valve Timing (VVT) Solenoid. KIT
Kopierat från:
viewtopic.php?f=19&t=174944&p=1544348#p1544348