Sida 1 av 1

Gamla kamremmen såg helt ny ut.

Postat: mån 02 jun 2025, 09:40
av Råraksätaren
Enligt Haynes Gör-det-själv handbok: Så ska kamremmen bytas var 18 000:de mil eller vart 10:de år beroende på vad som kommer först. Det står också i Haynes Gör-det-själv handbok: Allvarliga motorskador blir följden om kamremmen går sönder.

V70 årsmodell 2005:a, bensinare 140 HK motorn.

Bilen var nyligen på verkstaden och fick kamremmen, hjälpaggregatsremmen och kylvätskepumpen utbytta till nya.

De gamla remmarna såg helt nya ut trots att de suttit i bilen i 10 år och rullat cirka 7 000 mil.

Re: Gamla kamremmen såg helt ny ut.

Postat: mån 02 jun 2025, 13:14
av Malmstroem
Det låter som det ska i mina öron.

Om remmarna var synligt utnötta efter bytesintervallen skulle jag tycka att jag var alldeles för nära haveri. Speciellt när ett kamremshaveri ofta leder till komplett motorhaveri.

Re: Gamla kamremmen såg helt ny ut.

Postat: mån 02 jun 2025, 13:56
av Erik Å
Volvo gör ingen skillnad på olika klimatzoner. En rem åldras sannolikt mycket snabbare i heta Arizona än i kyliga Sverige, särskilt om det senare är på en bil som knappt körts.
10 år ska funka överallt :-)
Sen är miltalet uppskruvat efterhand, jag byter fortfarande vid 15k som var det som gällde när min bil byggdes. Ingen kommer att ersätta mig för ett eventuellt remhaveri vid 17900 mil :-/ Remmar är rätt billiga

Re: Gamla kamremmen såg helt ny ut.

Postat: tis 03 jun 2025, 13:44
av MartinS
Erik Å skrev:Volvo gör ingen skillnad på olika klimatzoner. En rem åldras sannolikt mycket snabbare i heta Arizona än i kyliga Sverige, särskilt om det senare är på en bil som knappt körts.
10 år ska funka överallt :-)
Sen är miltalet uppskruvat efterhand, jag byter fortfarande vid 15k som var det som gällde när min bil byggdes. Ingen kommer att ersätta mig för ett eventuellt remhaveri vid 17900 mil :-/ Remmar är rätt billiga
Det är väl fortfarande 15000mils intervall på den motorn du har?