Sida 1 av 1

Massa fel efter byte av kopplingscylinder! Hjälp!

Postat: lör 31 maj 2025, 17:24
av klrtri
Har bytt huvudkopplingscylinder och var tvungen att koppla ur batteriet och har fått en massa fel efter det. :-( Se bild.

Motorn startar men får meddelande i displayen "Försämrad Motorprestanda" och motorn går orent och det går inte att gasa!
Vida säger att det är fel på gaspedalen bland annat, tittar på utsignalen från gaspedalen så reagerar "Accelerator Pedal position PWM" när man trampar på gasen, men inte "Accelerator Pedal position via CAN"!?? Se bild.

Någon som har en aning vad som är problemet här?
massafel.JPG
massafel.JPG (105.58 KiB) Visad 563 gånger
gaspedal.JPG
gaspedal.JPG (58.3 KiB) Visad 563 gånger

Re: Massa fel efter byte av kopplingscylinder! Hjälp!

Postat: lör 31 maj 2025, 17:48
av Erik Å
Hmm skulle misstänka att du kommit åt kablaget till gaspedalen, kanske klämt det eller om någon kontakt glidit ur..
Clutch Pedal Sensor lär ju hänga ihop med bytet.
Kan ju iofs vara fel på någon helt annan enhet som kortsluter CAN från gaspedalen. Det lär väl ligga fler enheter på just den CAN-bussen? ;-)

Re: Massa fel efter byte av kopplingscylinder! Hjälp!

Postat: sön 01 jun 2025, 17:32
av jiha1968
Vilken bil?
(Modell, År, Motor, Växellåda)

Liknar mest på en P3-chassis, inte P2...

Re: Massa fel efter byte av kopplingscylinder! Hjälp!

Postat: sön 01 jun 2025, 18:15
av kebabpizza
Ja det ser ut som en P3.
T.ex. PBM (parking brake module) finns defintivt inte på P2.

Re: Massa fel efter byte av kopplingscylinder! Hjälp!

Postat: sön 01 jun 2025, 23:22
av jiha1968
Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här: viewforum.php?f=56

Kolla att gaspedalens kontakt är på plats, kolla kabeln från gaspedalen.

Mät med Voltmeter:
pinne 1, Grön-Orange: 5V från CEM , kan skapa felkod CEM-B102921 om den inte är ok
pinne 2, Gul-Orange: gaspedal läge 0-5V (analog signal till CEM) Skapar felkod CEM-B102921 om den ligger till jord
pinne 3, Lila-Grön: Jord 0V (analogsignal-funktionens jordning från CEM) troligen ok
pinne 4, Svart: Jord 0V (Jord till PWM-funktionen i gaspedalen, från karossen) troligen ok
pinne 5, Blå-Vit: gaspedal läge, PWM Puls-bredd modulerad signal, direkt till ECM (går inte att mäta med Voltmeter, men är troligen ok)
pinne 6, Blå-Röd: 12V från säkring 20 på CEM, till gaspedalens PWM-funktion, troligen ok.