vrmlnd skrev: ↑sön 20 apr 2025, 19:57
Tycker detta är intressant, undrar om det inte är din motor som börjar bli sliten
Det finns flera filmer på YT där folk tar ner tråget och det ser i princip alltid ut som 'kom och hjälp mig' invändigt. Intressant också att se vilken labyrint ett modernt oljetrågs insida utgör. Inte ett dugg förvånande att smuts blir kvar.
Hur koks- och sotflagor uppstår är egentligen ointressant, det som stör mig är att de inte följer med ut vid oljebyte utan till viss del stannar kvar trots upprepade sköljningar. Nu har jag spolat igenom med 4l "sköljolja" (dvs Biltemas billigaste 10W30 som jag filtrerar och återanvänder) och efter typ 5 upprepningar totalt kommer det ut noll smulor. Visst tanken att smutsen gömmer sig i toppen finns också, jag har "chocksköljt" de sista gångerna för att bättre få ut sånt.
Antar att i princip noll Volvoägare kollar hur bottensatsen i avtappad spillolja faktiskt ser ut

När man väl fått "tick i toppen" är det nog för sent att skärpa städrutinerna

Som sagt, det jag är orolig för att att flagorna sätter igen oljesilen. De kommer inte förbi oljefiltret om de passerat sil och oljepump..
Försökte gå in med usb-inspektionskamera via avtappningspluggen men såg ingenting, det sitter för mycket prylar i vägen. Plus att det låg en pöl med olja kvar på botten, avtappningspluggen sitter uppenbarligen inte i lägsta punkten

Vad var det för klant som gjorde konstruktionen?