Sida 1 av 1

Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: ons 16 apr 2025, 07:56
av Marnlasse
Jag ska skölja min motor med Motor Flush , min tanke är, kan man hälla in i slangen som kommer upp vid påfyllningslocket (vevhusventilation)?
Tänkte då att medlet kommer rakt in i "oljeavskiljaren# och kanske löser upp smuts i denna. Hur tänker ni - bra eller dålig ide?
Har hittills inte haft något problem med denna men i förebyggande syfte är tanken.

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: ons 16 apr 2025, 20:14
av Jallemet
Tja, jag har aldrig provat annat än Slick50 som marknadsfördes hårt på 80-talet men jag tänker att om oljebyten sköts ska det inte behövas något tillskott i oljan.

Däremot broms/växellåda och kylsystem som är slutna system kan vara i behov av vätskebyte.

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: ons 16 apr 2025, 21:09
av Erik Å
Jag lekte med tanken att rensa oljefällan med tryckluft men insåg att om det skulle komma ut en geggblobba och hamna i oljetråget så skulle den kunna täppa igen oljesilen. Farligare än en igentäppt oljefälla alltså :-/ Jag kanske bara är paranoid. Ska försöka få in en usb-kamera genom avtappningshålet och kolla oljesilen. Befarar att den är full med kokssmulor.
B5244S2 samlar kokssmulor i tråget, de kommer inte ut när man tappar ur oljan utan blir fler och fler med tiden. Har sköljt med lågprisolja flera gånger och kört den genom melitta-filter; mängden smulor avtar efterhand men blir aldrig noll.
Nu har min bil gått rätt långt, detta kanske inte är något problem på de som är under t.ex. 30k

Slick 50 är rent bondfångeri, har gått på minan själv. Finns mycket att läsa om denna på nätet.

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: sön 20 apr 2025, 12:50
av Marnlasse
Om man häller in Motor Flush i slangen som kommer upp vid påfyllningslocket (vevhusventilation) - är det risk att det blir medel kvar i oljefällan?
Finns det nån sprängskiss på den nånstans så att man förstår hur den funkar?

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: sön 20 apr 2025, 13:24
av KalleJ
Marnlasse skrev:Om man häller in Motor Flush i slangen som kommer upp vid påfyllningslocket (vevhusventilation) - är det risk att det blir medel kvar i oljefällan?
Finns det nån sprängskiss på den nånstans så att man förstår hur den funkar?
Testa, kör en sväng häll i lite fortsätt köra, sen byt oljan.
Sen borde det funka typ lika bra med bensin som "motor flush".

Värsta som händer är att du behöver byta allt, vilket är det du borde göra iaf :P

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: sön 20 apr 2025, 16:25
av Marlboroman
Marnlasse skrev:Om man häller in Motor Flush i slangen som kommer upp vid påfyllningslocket (vevhusventilation) - är det risk att det blir medel kvar i oljefällan?
Ja, om kanalen ner i tråget eller själva fällan är igensatt så blir medlet kvar där. Häll medlet direkt i oljan som det är tänkt.

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: sön 20 apr 2025, 19:57
av vrmlnd
Håll ett höga på vevhusventilationen, att den fungerar som den ska, är man ambitiös kan man demontera och göra rent eller byta ut i förebyggande syfte, kan bildas en del sludge annars. Tycker det är intressant med sotflagorna, inget jag reflekterat över trots otaliga oljebyten på dessa motorer, jag kör dock inte oljan igenom tredubbla melitta-filter :-D Latmanslösningen är väl att lyssna efter tick i toppen -
Erik Å skrev:Jag lekte med tanken att rensa oljefällan med tryckluft men insåg att om det skulle komma ut en geggblobba och hamna i oljetråget så skulle den kunna täppa igen oljesilen. Farligare än en igentäppt oljefälla alltså :-/ Jag kanske bara är paranoid. Ska försöka få in en usb-kamera genom avtappningshålet och kolla oljesilen. Befarar att den är full med kokssmulor.
B5244S2 samlar kokssmulor i tråget, de kommer inte ut när man tappar ur oljan utan blir fler och fler med tiden. Har sköljt med lågprisolja flera gånger och kört den genom melitta-filter; mängden smulor avtar efterhand men blir aldrig noll.
Nu har min bil gått rätt långt, detta kanske inte är något problem på de som är under t.ex. 30k

Slick 50 är rent bondfångeri, har gått på minan själv. Finns mycket att läsa om denna på nätet.
Tycker detta är intressant, undrar om det inte är din motor som börjar bli sliten, för jag utgår ifrån att din bil är välskött i övrigt. Detta är ett problem jag främst förknippar med turbomotorer och då i kombination med igensatt vevhusvent, eller överskridna serviceintervaller. Främst har man ju sett hur topparna kan se ut med en massa sludge och vidrigheter. Men jag kanske är ute och cyklar där? Jag känner mig åtminstone rätt säker på att de äldre motorerna (i alla fall sugvarianterna) var förskonade från detta problem, undrar varför det är så?

Re: Flush , V70 2002, 2.4 bensinare

Postat: sön 20 apr 2025, 20:22
av Erik Å
vrmlnd skrev: sön 20 apr 2025, 19:57 Tycker detta är intressant, undrar om det inte är din motor som börjar bli sliten
Det finns flera filmer på YT där folk tar ner tråget och det ser i princip alltid ut som 'kom och hjälp mig' invändigt. Intressant också att se vilken labyrint ett modernt oljetrågs insida utgör. Inte ett dugg förvånande att smuts blir kvar. :-/
Hur koks- och sotflagor uppstår är egentligen ointressant, det som stör mig är att de inte följer med ut vid oljebyte utan till viss del stannar kvar trots upprepade sköljningar. Nu har jag spolat igenom med 4l "sköljolja" (dvs Biltemas billigaste 10W30 som jag filtrerar och återanvänder) och efter typ 5 upprepningar totalt kommer det ut noll smulor. Visst tanken att smutsen gömmer sig i toppen finns också, jag har "chocksköljt" de sista gångerna för att bättre få ut sånt.
Antar att i princip noll Volvoägare kollar hur bottensatsen i avtappad spillolja faktiskt ser ut :-D
När man väl fått "tick i toppen" är det nog för sent att skärpa städrutinerna :-/
Som sagt, det jag är orolig för att att flagorna sätter igen oljesilen. De kommer inte förbi oljefiltret om de passerat sil och oljepump..
Försökte gå in med usb-inspektionskamera via avtappningspluggen men såg ingenting, det sitter för mycket prylar i vägen. Plus att det låg en pöl med olja kvar på botten, avtappningspluggen sitter uppenbarligen inte i lägsta punkten :-o Vad var det för klant som gjorde konstruktionen?