JompaS70 skrev: ↑sön 23 mar 2025, 19:02
@Erik Å,
..kan man "rycka ur" drivaxeln från lådan utan att olja rinner ut? Vet ni om dessa har känsliga drivknutar som kan hoppa isär?
Jag tänkte att man lossar ytterknuten från axeln och lämnar resten av drivaxeln på plats..
Men höger drivaxel brukar vara lätt att ta ur (jag har ju en P80 men jag tror det är exakt samma på V70n); lossa överfallet över stödlagret (åtkomligt underifrån bilen) och dra axeln rakt ut. Finns inget c-clips på högra drivaxeln eftersom stödlagret håller axeln på plats..
Det rinner ur nån halvdeciliter olja ur lådan, mindre ju mer man har vippat över bilen mot förarsidan
Och ja, innerknuten får man inte dra isär mer än ca 20mm från fullt ihoptryckt, då riskerar man att kulor trillar ur inne i damasken. Det är lugnt om det råkar vara en "tridpod"-knut med tre kullager istället för kulor. Såna satt på bilar med automatlåda på P80-generationen..
Ytterknuten kan inte tappa kulor så länge den sitter kvar på axeln, där är det helt lugnt.
Tips för att lossa hjullagret från spindeln, det brukar rosta fast rätt duktigt i hålet. Sätt tillbaka skruvarna men lämna en millimeter innan skallarna tar mot godset. Sen knackar man med hammare växelvis på skruvarna så släpper förhoppningsvis lagret från spindeln. Det brukar följa med nya skruvar med nya lager.

De brukar ha utvändigt torx, med första lagret jag köpte följde passande hylsa med, men icke på de senare..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med högst blandad framgång