Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JompaS70
#1604998
Skulle byta abs-krans höger fram på fruns V70 2,5t -05a.

Totalt omöjligt att få drivaxeln att släppa från navet. Värme, wd40 bad i flera dygn, rejäla slag med slägga, händer absolut ingenting.... :-(

Så, vad är nästa steg? Byta spindel samt drivaxel känns som det enda alternativet just nu. :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1605037
Sitter ytterknutens spline fast i hjullager/nav alltså?
Visst sitter lagret med 4 skruv i styrspindeln eller är det pressade lager på en -05?
Funderar om man kan lossa lagret och ta ut lager med vidhängande ytterknut genom hålet i styrspindeln.. Eller är hålet för litet? :-) Kanske inte ens går att komma åt skruvarna när knuten är kvar?
En del ytterknutar (men tydligen inte alla) har genomgående hål för mittskruven, då kan man helt enkelt skruva i en längre skruv och knuten ploppar loss från axeln..
Då kan du ju ta hela spindeln till en verkstad som har hydraulisk press.
Trodo brukar ha både lager och ytterknutar av olika fabrikat till rimligt pris.
av JompaS70
#1605052
@Erik Å,

Sitter ytterknutens spline fast i hjullager/nav alltså?: Ja exakt.

Visst sitter lagret med 4 skruv i styrspindeln eller är det pressade lager på en -05?: Det är skruvat lager.

Får kika på om man kan få loss lagret och hela drivaxeln igenom spindel. Ingen dum idé alls.
kan man "rycka ur" drivaxeln från lådan utan att olja rinner ut? Vet ni om dessa har känsliga drivknutar som kan hoppa isär?

Får kolla vidare vid tillfälle. Tack för idén! :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1605054
JompaS70 skrev: sön 23 mar 2025, 19:02 @Erik Å,
..kan man "rycka ur" drivaxeln från lådan utan att olja rinner ut? Vet ni om dessa har känsliga drivknutar som kan hoppa isär?
Jag tänkte att man lossar ytterknuten från axeln och lämnar resten av drivaxeln på plats..
Men höger drivaxel brukar vara lätt att ta ur (jag har ju en P80 men jag tror det är exakt samma på V70n); lossa överfallet över stödlagret (åtkomligt underifrån bilen) och dra axeln rakt ut. Finns inget c-clips på högra drivaxeln eftersom stödlagret håller axeln på plats..
Det rinner ur nån halvdeciliter olja ur lådan, mindre ju mer man har vippat över bilen mot förarsidan :-D
Och ja, innerknuten får man inte dra isär mer än ca 20mm från fullt ihoptryckt, då riskerar man att kulor trillar ur inne i damasken. Det är lugnt om det råkar vara en "tridpod"-knut med tre kullager istället för kulor. Såna satt på bilar med automatlåda på P80-generationen..
Ytterknuten kan inte tappa kulor så länge den sitter kvar på axeln, där är det helt lugnt.

Tips för att lossa hjullagret från spindeln, det brukar rosta fast rätt duktigt i hålet. Sätt tillbaka skruvarna men lämna en millimeter innan skallarna tar mot godset. Sen knackar man med hammare växelvis på skruvarna så släpper förhoppningsvis lagret från spindeln. Det brukar följa med nya skruvar med nya lager. :-) De brukar ha utvändigt torx, med första lagret jag köpte följde passande hylsa med, men icke på de senare..
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1605071
Räkna med att toe behöver justeras efter att du har haft loss spindeln från fjäderbenet men det är sånt man får ta.. Kasta ett öga på camber också, den är inte kritisk iofs :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1605139
Har nåt vagt minne av att nån här påstod att turbomodellerna hade kraftigare ytterknutar än de utan turbo.. Men det kanske var på P80.
Det är iallafall olika spårvidd (dvs olika längd på drivaxlarna) på P80 och P2, dvs före och efter millenieskiftet.
Automater brukar ha annan innerknut. Sen sitter det nån slags visko-diffbroms på drivaxlarna fram på AWD.
#1605241
Nu tror jag inte att det är nämnt nått i tråden, men förr så hade man en fullständig idiot lösning åt klickljud/pytte glapp mellan nav och yttre axel del...Man limmade skiten i navet en tid för att få bort klick ljudet många gnällde om.
Senare började man fylla på med mer fett i stället som lösning.
Nog för att det kan rosta fast i mellan men det låter nästan som att du har en bil som blivit våldförd med den limmade idiot lösningen.

Har du provat att värma på ytterkoppen?[…]

Tunna repor på dörr

Autosol är smått magiskt; grov- och fin[…]

Trasig lampa, takbelysning

Sitter med clips. In med verktyg under kanten och […]

Krossar Kineserna Europeiska och Amerikanska bilar[…]