Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Hej,
jag har grubblat ett bra tag på vad som kan vara fel på våran V70 T5. Tänkte ta allting från början. Bilen är chockerande nog redan 20 år gammal och det sätter ju sina spår, fjädertornet på förarsidan hade stora rosthål i sig. Började demontera allting i hjulhuset och när allting var blottat såg det riktigt illa ut. Insåg att det inte var någonting i tornet som gick att rädda så det var bara att fixa ett rostfritt torn. Så detta byttes och tyvärr var jag lite oförsiktig när jag svetsade så kabelmattan som går utanför tornet mot ABS-styrdonets började smälta lite (kablarna går i en plastkanal). Jag tog en snabbkik på kablarna och insåg att inga kablar verkar tagit skada utan det var bara plastkanalen som smält. Monterade ihop allting igen och tillbaka med batteriet och startade bilen.

Nu fick jag DSTC service erfordras och ABS lampa. Vid felkodsutläsning indikerar det på BCM-0140 bromstryckgivare. Denna givaren sitter i bromsservon och går inte att köpa löst utan du måste byta hela bromsservot. Men för att först göra en kontroll av kablaget så summrade jag med multimetern mellan givaren och ABS styrdonet, inga kabelfel. Gjort samma på givarna mellan ABS-huvudcylinder samt bromslägesgivaren-ABS. Jag verkar alltså inte ha några trasiga kablar för det var ju min första tanke med tanke på att det blev som det blev när jag svetsade.

Jag har fortsatt med lite felsökning i VIDA, första steget var ju det jag gjorde att mäta mellan ABS-bromstryckgivaren. VIDA indikerar att jag behöver byta bromsservot. Vill dock avvakta med detta även om jag har ett fint bromsservo på hyllan så är det ju ett riktigt skitjobb att byta. Gick in med VIDA och kollade övriga värden och ser att BCM får ingen kontakt med rattvinkel. Så nu har vi 2st fel som BCM inte känner av, dels känner den inte av när jag trampar på bromsen och inte heller rattvinkeln. Att både rattvinkelgivare och bromstryckgivare skulle gå sönder samtidigt känns väl lite uteslutet?´

Så nu har jag en annan fundering, kan det vara själva BCM alltså ABS-styrdonet som är boven? Enda felkoden jag har på BCM är alltså BCM-0140. Ingen felkod på styrvinkelgivaren trots att den inte verkar reagera när man vrider ratten.
av daekol
Jodå jag vet vart givaren sitter, är bara inte så sugen på att sänka motorn för att byta den. Går ju tyvärr inte att byta givaren utan hela servot måste bytas. Verkar inte vara helt ovanligt med BCM-0140 i andra länder då majoriteten av sökningarna leder mig dit.
V60 och mönsterdjup

Hade samma dilemma. Knappt 3mm kvar på tv&ar[…]

Vet inte om man skall skratta eller gråta. I[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte s[…]

Vi är på gång att köpa oss e[…]