Sida 1 av 1

Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 02 mar 2025, 10:15
av will3d
Hej jagrullar!

Jag går i tankarna att skaffa en bil till familjen. Den kommer användas då och då för att besöka släkt och vänner, storhandla, åka till skogen. En klassisk familjebil alltså. Jag värdesätter inte en nyare bil speciellt mycket med tanke på hur den ska användas, den ska vara ett verktyg som tar mig från a till b och inte så mycket mer. Med tanke på prisutvecklingen på begagnatmarknaden känns allt dyrt, således kikar jag mot äldrehögmilade bilar i förhoppningen om att spara en slant.

För att den ekvationen ska gå ihop förstår jag att jag kommer behöva mecka en del själv, något jag aldrig gjort förut. Jag tycker dock om att lära mig nya saker, och vad jag har förstått är inte V70n oändligt komplicerad. Jag har skaffat mig en bild av att jag kommer kunna kolla upp och undvika de största felen innan köp, och sen lära mig att göra lite småfix och service själv, men det kanske inte är så enkelt?

Jag är väll helt enkelt här på forumet för att få en reality check! Hur långt tar man sig på YouTube, Haynes , och frågor på jagrullar? Hur stor är risken att bil fanskapet äter upp varenda helg? Är det någon som gjort en liknande ”resa” som jag beskriver?

Jag tittar lite löst på bilar runt 25k mil, ofta runt 40-50k. Jag är dock inte bunden till just det priset, så är öppen för förslag.

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 02 mar 2025, 11:48
av Erik Å
Försök hitta en bil som är någorlunda fri från rost. Bilar som gått i norra landsänden, helst i inlandet, kan vara i nyskick medan de som gått i söder kan vara totalt upprostade.
Man måste kolla noga undertill, samt kolla skärmkanter och dörrnederkanter.
Är karossen rostig kan man anta att fjädersäten, tröskellådor, bromsok mm är lika rostiga
Att byta lite slitdelar är ingen stor grej om man vet att karossen är intakt och motor/växellåda är i bra skick..
Personligen skulle jag undvika turbo, awd och automat. Kan bli väldigt dyrt i underhåll på en gammal bil

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 02 mar 2025, 20:57
av will3d
Tack för svar! Hur kommer det sig att bilar norrut har mindre rost?

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 02 mar 2025, 21:14
av kebabpizza
Mindre eller inget vägsalt alls.

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 02 mar 2025, 21:20
av Erik Å
Plus djupfryst 6 månader om året :-D (jag är född strax norr om polcirkeln)
Saltgränsen på E4:an gick väl vid Husum förut.. Det kanske är ändrat.

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 02 mar 2025, 23:33
av v16v
Hela E4an ända till Finska gränsen saltar nästan varje dag.

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: lör 08 mar 2025, 18:56
av will3d
Uppföljning på detta… Finns det några bra tumregler för att avgöra om en bil har gått över grönsen till FÖR rostig?

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: sön 09 mar 2025, 21:11
av sicnarf
Varför tänker du så???? Finns massa rostfria V70 även i Södra Sverige ju.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002193720
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002346413

Re: Galenskap att köpa gammal V70n som bil-okunnig?

Postat: ons 12 mar 2025, 21:22
av Knute
Några rostbubblor gör ingenting, men man får kolla så att den inte har blivit "påbättrad" allt för mycket. Då gömmer många ofta bara rosten. Sen är V70 en ritkigt bra platform, kan inte allt om de bilarna men vet att turbo varianterna är särskilt eftertraktade som( 2,4t), (2,5t) och framförallt T5 som alla är bra mtorer. Sen har du diesel D5'an också som brukar gå för större pengar. Väljer man att gå för en något nyare runt 2006 model med hyffsad miltal och bra ägarhistorik så kan man nog räkna med att den ska gå relativt problemfritt. Det är ju viktigt att kolla så att alla större servicar har genomgåtts. Kamrem och vevhus ventilation som några exempel :-)