Sida 1 av 1

Fiska upp bandet aw55 låda

Postat: ons 19 feb 2025, 15:22
av Mr3
Hej!

Har gjort motorbyte på en Volvo XC-70 -03, då åkte det ur en del olja ur växellådan och efter det så hoppar inte 3:ans växel i. Det går att köra på "L" och sen slänga i 4:an så funkar det att köra.
Inget fel på lådan innan vi bytte motor.
Jag gissar vilt på att bromsbandet för 3:e växeln har släppts på och att bandet nu har åkt ur läge.
Efter mycket googling så har jag hittat att det ska gå och fiska upp bandet igen, men jag skulle vilja ha lite visuella hjälpmedel för att få ordning på detta. Är det någon som kan tänka sig lägga upp lite bilder och kanske lite andra tips så vore jag väldigt tacksam! Eller om någon bor i Gävle som vet hur man gör och kan tänka sig hjälpa till mot en slant! :)

MVH!

Re: Fiska upp bandet aw55 låda

Postat: mån 03 mar 2025, 18:11
av Mr3
Vet inte hur stort intresse det finns, men jag lyckades lösa det i helgen! :)
Köpte ett nytt B4 lock innan utifall att det inte skulle fungera med att flytta tillbaka bandet och tur var väl det..
Jag fick hjälp av en annan gubbe, så vi var 2st som höll på.

Dag1. Flyttade bandet uppåt och ser hålet, men det ligger någon sorts fjäderbelastning, kanske för att bandet låg lite snett, så den gick tillbaka hela tiden. Hade läst på internet.com att det kunna ligga oljetryck kvar och att det var därför den inte stannade där, samt att jag fick slut på tid, så jag satt bandet under tryck med hjälp av en mejlsel och la ner för dagen. Kanske försökte i 1-2h inklusive att ta bort lite grejjer som satt i vägen.

Dag 2. Trycket hade inte släppt, utan den fortsatte att fjädra tillbaka. Så vi tog bort B4 locket (här ska man vara väldigt försiktig, läs på innan om du tänkt göra detta!) och fiskade upp en ganska hård tråd för att fästa den enligt de instruktioner jag hittade på https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=79032 detta funkade dock inte, vi försökte bra länge, nånting gjorde vi fel. i retrospekt så skulle vi nog ha gjort "kroken" längre, för den gick inte tillbaka hela vägen så man såg hålet. Efter ungefär en timme med detta så gav vi upp, tog en fika och funderade. testade en gång till och gav upp.
Vi tog nu en mer böjlig koppartråd/najtråd som vi hade försökt få upp i hålet förut men inte lyckats få fram den hela vägen, så vi matade den uppifrån istället, vipps var den ute, krokade till änden och satte den i själva hålet där bulten ska ner. Hålet är större än bulten, vilet var väldigt tydligt. Drog spänn på tråden nerifrån medan jag flyttade hålet till position på ovansidan och sen skruvade i bulten. Tråden fastnade lite, så jag vred tillbaka kanske totalt 1/2 varv och då lossnade tråden när han drog lite hårdare nedanför.

Drog åt bulten, satte dit de nya B4 locket (inget fel på de gamla, men de här ska vara sånt som går sönder på de här modellerna, så lika bra att byta nu när vi taguit ut den och satte tillbaka klämringen (det var ett jävla meck.. ja hur som)

Instruktionerna säger att man ska in i VIDA och härja en massa, men de hade jag ingen, så jag chansade. Funkar klockrent nu! alla växlar flyter på, har haft en röd triangel (som ska lysa vid start fram tills att växellådan kommit upp i temp en gång) Men inge mer än så, ska läsa av felkoder i veckan om den återkommer. Uppdaterar om ja stöter på nå problem.