S80 dog under körning, startade inte på dagar för att sedan plötsligt fungera igen
Postat: lör 01 feb 2025, 19:18
Hej,
Skulle behöva lite idéer på vad som spökar med min S80 från 2001, 2.4T B5244T3 manuell. En bil jag köpte nyligen som rullat 14 000 mil och haft en ägare sedan ny. De senaste verkstadsbesöken ser jag i papperna att de uppgår till över 25 000kr, bland annat kamren, vattenpump, multirem, tändstift, batteri, bränslefilter, alla andra filter och service, nya däck etc etc.
Det enda kända felet när jag köpte den var ett trasigt spjällhus och en motorlampa som följd. bilen hade en lite konstig tomgång stundtals, gasade till av sig själv när man tryckte ner kopplingen och kunde hacka vid gaspådrag men gick absolut att köra utan större problem.
Jag visste inte om att detta var ett så känt problem med magneti marelli-spjällen förrän jag läste på om det. Lång historia kort så köpte jag ett kit för att sätta dit en kontaktlös sensor. Gjorde detta men fungerade fortfarande inte, visade sig att en av sensorerna i vida visade 108 grader och rörde sig aldrig. Läste på ett forum att om de gör det så är det något internt fel, i kretskortet eller liknande, bara att byta ut hela enheten. Även om man kopplar förbi båda sensorerna med den nya kontaktlösa så kunde detta felet uppstå på något sätt.
Jag fick tag på ett spjällhus från en skrot, detta var från 2006 med en gul etikett, hade suttit på en bil med exakt samma motor med turbo, ungefär samma årsmodell. Mitt spjällhus var bilens original från 00. Vad jag förstått så borde mjukvarorna funka ihop då när de båda har haft turbo. Hade den suttit på en bil utan turbo så kunde det eventuellt skilja lite i mjukvaran även om spjällhuset är detsamma.
Vida visade samma mjukvarunummer på det nya spjällhuset som det gamla, vilket var den "nya" versionen enligt vida där värdena som krävs för att registrera ett trasigt spjällhus hade ökat lite vad jag förstod det som mot den tidiga mjukvaran.
Jag körde ett ETM-test och det visade sig vara perfekt, runt 0.5 i skillnad mellan båda sensorerna. Jämför det mot det gamla där den visade 78 i skillnad då den ena var helt fast i något ändläge.
Jag satt dit den nya på bilen, raderade felkoder och körde en sväng, bra tomgång osv, bilen kändes bra, kunde hacka till lite vid gaspådrag dock vilket var lite konstigt. Lite som innan fast bara i en sekund ungefär sedan kom full kraft. Inga nya felkoder dök upp heller.
När jag tog ut bilen en andra gång så kom jag bara 1km, sedan så började bilen sakta ner och svarade ingenting alls på gaspedalen. Jag växlade ner allteftersom och vid andra växeln så dog motorn.
Här kunde jag inte starta den igen, startmotorn gick men motorn drog inte igång. Funderade på om jag kunde ha missat något när jag höll på med spjällhuset som kunde orsaka detta men kunde inte komma på något, kollade också lite säkringar men inget konstigt. Jag fick bli bogserad därifrån.
Väl i garaget så kollade jag över alla säkringar till att börja med, kollade så att bränsle kom upp till röret vid spridarna, hade inget att mäta trycket eller så med dock.
Jag kom även på att ljuddämparen hade börjat "tappa sitt hår", alltså jag hade dragit ut lite av det där dämpningsmaterialet som hade börjat trilla ut. Det är säkert originalljuddämparen detta. Det var svårt att se men jag funderade på om hela röret hade satt igen sig så pass att det var det som gjorde att bilen stannade?
Jag kapade i alla fall av ljuddämparen men bilen startade inte för det. Jag hade ändå tänkt byta den. Ärligt talat så visste jag inte riktigt hur jag skulle gå till väga, funderade på om nästa steg kunde vara att kolla så att det fanns gnista på tändstiften.
Men jag kom inte till det för att jag skulle bara hålla handen vid avgasröret och känna om det kom någon luft medan någon annan startade bilen, och plötsligt så gick den igång direkt utan en sekunds tvekan.
Då hade jag ju försökt starta den flera gånger efter att jag kapade av ljuddämparen. Säkert minst 20 startförsök sedan den dog under körning gick den igen. Det fanns heller inga felkoder som kunde peka mig i rätt riktning.
Idag monterade jag en ny ljuddämpare och körde en sväng, absolut helt körbar utan motorlampa eller felkoder, dock så går den lite konstigt alltså. Väldigt låga varv på tomgång tycker jag, runt 600-700rpm, skorrar/vibrerar lite i bilen ungefär. Kanske är så det ska vara?
Någon enstaka gång så gjorde den som tidigare, att den av sig själv gasade upp lite lätt ett antal gånger istället för att hålla en jämn tomgång.
Vid gaspådrag och växlande så hackar det i bilen, orkeslös i några sekunder sen kommer kraften. Kändes dock igen som att den började kännas orkeslös upp mot 4000 varv och över det.
Har ni några idéer på vad det skulle kunna vara? Spjällhuset nu verkade ju vara helt fungerande enligt testet i Vida, inga felkoder att gå på heller. Skulle fel mjukvara kunna vara något som orsakar detta? Även om nu då Vida visade exakt samma nummer som den tidigare om det stämmer...
Tack så mycket på förhand.
Skulle behöva lite idéer på vad som spökar med min S80 från 2001, 2.4T B5244T3 manuell. En bil jag köpte nyligen som rullat 14 000 mil och haft en ägare sedan ny. De senaste verkstadsbesöken ser jag i papperna att de uppgår till över 25 000kr, bland annat kamren, vattenpump, multirem, tändstift, batteri, bränslefilter, alla andra filter och service, nya däck etc etc.
Det enda kända felet när jag köpte den var ett trasigt spjällhus och en motorlampa som följd. bilen hade en lite konstig tomgång stundtals, gasade till av sig själv när man tryckte ner kopplingen och kunde hacka vid gaspådrag men gick absolut att köra utan större problem.
Jag visste inte om att detta var ett så känt problem med magneti marelli-spjällen förrän jag läste på om det. Lång historia kort så köpte jag ett kit för att sätta dit en kontaktlös sensor. Gjorde detta men fungerade fortfarande inte, visade sig att en av sensorerna i vida visade 108 grader och rörde sig aldrig. Läste på ett forum att om de gör det så är det något internt fel, i kretskortet eller liknande, bara att byta ut hela enheten. Även om man kopplar förbi båda sensorerna med den nya kontaktlösa så kunde detta felet uppstå på något sätt.
Jag fick tag på ett spjällhus från en skrot, detta var från 2006 med en gul etikett, hade suttit på en bil med exakt samma motor med turbo, ungefär samma årsmodell. Mitt spjällhus var bilens original från 00. Vad jag förstått så borde mjukvarorna funka ihop då när de båda har haft turbo. Hade den suttit på en bil utan turbo så kunde det eventuellt skilja lite i mjukvaran även om spjällhuset är detsamma.
Vida visade samma mjukvarunummer på det nya spjällhuset som det gamla, vilket var den "nya" versionen enligt vida där värdena som krävs för att registrera ett trasigt spjällhus hade ökat lite vad jag förstod det som mot den tidiga mjukvaran.
Jag körde ett ETM-test och det visade sig vara perfekt, runt 0.5 i skillnad mellan båda sensorerna. Jämför det mot det gamla där den visade 78 i skillnad då den ena var helt fast i något ändläge.
Jag satt dit den nya på bilen, raderade felkoder och körde en sväng, bra tomgång osv, bilen kändes bra, kunde hacka till lite vid gaspådrag dock vilket var lite konstigt. Lite som innan fast bara i en sekund ungefär sedan kom full kraft. Inga nya felkoder dök upp heller.
När jag tog ut bilen en andra gång så kom jag bara 1km, sedan så började bilen sakta ner och svarade ingenting alls på gaspedalen. Jag växlade ner allteftersom och vid andra växeln så dog motorn.
Här kunde jag inte starta den igen, startmotorn gick men motorn drog inte igång. Funderade på om jag kunde ha missat något när jag höll på med spjällhuset som kunde orsaka detta men kunde inte komma på något, kollade också lite säkringar men inget konstigt. Jag fick bli bogserad därifrån.
Väl i garaget så kollade jag över alla säkringar till att börja med, kollade så att bränsle kom upp till röret vid spridarna, hade inget att mäta trycket eller så med dock.
Jag kom även på att ljuddämparen hade börjat "tappa sitt hår", alltså jag hade dragit ut lite av det där dämpningsmaterialet som hade börjat trilla ut. Det är säkert originalljuddämparen detta. Det var svårt att se men jag funderade på om hela röret hade satt igen sig så pass att det var det som gjorde att bilen stannade?
Jag kapade i alla fall av ljuddämparen men bilen startade inte för det. Jag hade ändå tänkt byta den. Ärligt talat så visste jag inte riktigt hur jag skulle gå till väga, funderade på om nästa steg kunde vara att kolla så att det fanns gnista på tändstiften.
Men jag kom inte till det för att jag skulle bara hålla handen vid avgasröret och känna om det kom någon luft medan någon annan startade bilen, och plötsligt så gick den igång direkt utan en sekunds tvekan.
Då hade jag ju försökt starta den flera gånger efter att jag kapade av ljuddämparen. Säkert minst 20 startförsök sedan den dog under körning gick den igen. Det fanns heller inga felkoder som kunde peka mig i rätt riktning.
Idag monterade jag en ny ljuddämpare och körde en sväng, absolut helt körbar utan motorlampa eller felkoder, dock så går den lite konstigt alltså. Väldigt låga varv på tomgång tycker jag, runt 600-700rpm, skorrar/vibrerar lite i bilen ungefär. Kanske är så det ska vara?
Någon enstaka gång så gjorde den som tidigare, att den av sig själv gasade upp lite lätt ett antal gånger istället för att hålla en jämn tomgång.
Vid gaspådrag och växlande så hackar det i bilen, orkeslös i några sekunder sen kommer kraften. Kändes dock igen som att den började kännas orkeslös upp mot 4000 varv och över det.
Har ni några idéer på vad det skulle kunna vara? Spjällhuset nu verkade ju vara helt fungerande enligt testet i Vida, inga felkoder att gå på heller. Skulle fel mjukvara kunna vara något som orsakar detta? Även om nu då Vida visade exakt samma nummer som den tidigare om det stämmer...
Tack så mycket på förhand.