Sida 1 av 1

Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: ons 22 jan 2025, 08:46
av hagfeldt
Hej, jag besiktade bilen idag och fick underkänt på avgasvärden. han sa också att avgasvärdet pendlade lite upp och ner när han mätte.
På bilen så sitter det en universalkatalysator och verkstaden skall ha satt den åt fel håll (se bild på den fina upphängningen också) jag tog över bilen för 3 år sedan och den har klarat de tidigare besiktningarna. Jag har bytt håll på katalysatorn för ca 2 år sedan.

- motorn går funktionsmässigt hur bra som helst vid alla varvtal

- Motorlampan lyser och jag kan läsa ut felkod ECM-400C som också är den ända koden relaterat till avgasrening, och den betyder "katalysatoreffektivitet, bank 1 för hög signal" vad menas med bank 1?

- På förra besiktningen så var avgasvärden precis godkända (0,2 resp 0,3) vid den senaste besiktningen så var värden (0,6 resp 0,4) och besiktningsmannen sa att det borde vara lambdasond

- Låter det troligt att det kan vara lambdasond eller finns risken att katalysatorn har gett upp? tror det är ca 5 år sedan den byttes.

Går det att säga om det är den främre eller bakre lambdasonden som skall bytas i såfall?

Mvh

Re: Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: ons 22 jan 2025, 09:56
av Marnlasse
Volvo DTC ECM-400C

Make:
Volvo
Code:
ECM-400C
Definition:
Three-way Catalytic Converter (TWC) Efficiency, Signal Too High (Bank 1)
Description:
The engine control module (ECM) continuously checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency (bank 1) by comparing signals from the rear heated oxygen sensor (HO2S) with the signal from the front heated oxygen sensor (HO2S). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the efficiency of the three-way catalytic converter (TWC) deviates too much. The diagnostic trouble code (DTC) is diagnosed when driving under specific driving conditions.
Cause:

Misfiring
Leakage in the intake system
Leakage in the exhaust system
Faulty fuel pressure
Uneven compression
Damaged catalytic converter.

Re: Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: fre 24 jan 2025, 08:32
av hagfeldt
Tack för svar :-)

Hur tolkar man detta, främre lambda, bakre lamda eller katalysator? 🤔

Re: Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: fre 24 jan 2025, 09:12
av vetten
Det är väldigt sällan labdasonderna som är sönder utan felet beror ofta på att der finns ett luftläkage någon stans före sonden, det är bara att googla runt lite så hittar man massor, en kille som gjort en jättebra film på tuben om detta googla på NZs garage.

Re: Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: fre 24 jan 2025, 10:14
av Marnlasse
hagfeldt skrev:Tack för svar :-)

Hur tolkar man detta, främre lambda, bakre lamda eller katalysator? 🤔
Volvo DTC ECM-400C

Volvo
Kod:
ECM-400C
Definition:
Trevägskatalytisk omvandlare (TWC) effektivitet, signal för hög (bank 1)

Beskrivning:
Motorkontrollmodulen (ECM) kontrollerar kontinuerligt trevägskatalysatorns (TWC) effektivitet (bank 1) genom att jämföra signaler från den bakre uppvärmda oxygensensorn (HO2S) med signalen från den främre uppvärmda oxygensensorn (HO2S). Den diagnostiska felkoden (DTC) lagras om effektiviteten hos trevägskatalysatorn (TWC) avviker för mycket. Den diagnostiska felkoden (DTC) diagnostiseras vid körning under specifika körförhållanden.

Orsak:
Feltändning
Läckage i insugningssystemet
Läckage i avgassystem
Felaktigt bränsletryck
Ojämn kompression
Skadad katalysator.

Re: Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: fre 24 jan 2025, 21:30
av emtor
Vad betyder Bank1?
En V4/V6/V8 motor har både Bank1 och Bank2. En rak 4/5/6 etc. har bara Bank1.

Re: Dålig lambdasond eller katalysator? Felkod ECM-400C V70 2.5T -05

Postat: mån 17 mar 2025, 11:22
av hagfeldt
Nu har jag åtgärdat följande:

* Svetsat ett hål i en skarv på avgassystemet framför katten
* Bytt den främre lambdasonden
* Bytt ljuddämpare bak då den var kass

och värdena är fortfarande desamma...

Katalysatorn är som sagt bytt för 4 år sedan och har efter bytet hela tiden legat på gränsnivå, är det läge att byta katten igen?
Det är en universalkatt som sitter på nu och om jag sätter dit en ny universalkatt, vad skall man kolla efter gällande universalkatalysator? bara att den passar eller är det andra riktmärken man skall kika efter?

tänker tex denna: https://www.skruvat.se/reservdelar/avga ... or-p109190