Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag besiktade bilen idag och fick underkänt på avgasvärden. han sa också att avgasvärdet pendlade lite upp och ner när han mätte.
På bilen så sitter det en universalkatalysator och verkstaden skall ha satt den åt fel håll (se bild på den fina upphängningen också) jag tog över bilen för 3 år sedan och den har klarat de tidigare besiktningarna. Jag har bytt håll på katalysatorn för ca 2 år sedan.

- motorn går funktionsmässigt hur bra som helst vid alla varvtal

- Motorlampan lyser och jag kan läsa ut felkod ECM-400C som också är den ända koden relaterat till avgasrening, och den betyder "katalysatoreffektivitet, bank 1 för hög signal" vad menas med bank 1?

- På förra besiktningen så var avgasvärden precis godkända (0,2 resp 0,3) vid den senaste besiktningen så var värden (0,6 resp 0,4) och besiktningsmannen sa att det borde vara lambdasond

- Låter det troligt att det kan vara lambdasond eller finns risken att katalysatorn har gett upp? tror det är ca 5 år sedan den byttes.

Går det att säga om det är den främre eller bakre lambdasonden som skall bytas i såfall?

Mvh
Bilagor
20211213_123414.jpg
20211213_123414.jpg (3.75 MiB) Visad 407 gånger
Volvo DTC ECM-400C

Make:
Volvo
Code:
ECM-400C
Definition:
Three-way Catalytic Converter (TWC) Efficiency, Signal Too High (Bank 1)
Description:
The engine control module (ECM) continuously checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency (bank 1) by comparing signals from the rear heated oxygen sensor (HO2S) with the signal from the front heated oxygen sensor (HO2S). The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the efficiency of the three-way catalytic converter (TWC) deviates too much. The diagnostic trouble code (DTC) is diagnosed when driving under specific driving conditions.
Cause:

Misfiring
Leakage in the intake system
Leakage in the exhaust system
Faulty fuel pressure
Uneven compression
Damaged catalytic converter.
Det är väldigt sällan labdasonderna som är sönder utan felet beror ofta på att der finns ett luftläkage någon stans före sonden, det är bara att googla runt lite så hittar man massor, en kille som gjort en jättebra film på tuben om detta googla på NZs garage.
hagfeldt skrev:Tack för svar :-)

Hur tolkar man detta, främre lambda, bakre lamda eller katalysator? 🤔
Volvo DTC ECM-400C

Volvo
Kod:
ECM-400C
Definition:
Trevägskatalytisk omvandlare (TWC) effektivitet, signal för hög (bank 1)

Beskrivning:
Motorkontrollmodulen (ECM) kontrollerar kontinuerligt trevägskatalysatorns (TWC) effektivitet (bank 1) genom att jämföra signaler från den bakre uppvärmda oxygensensorn (HO2S) med signalen från den främre uppvärmda oxygensensorn (HO2S). Den diagnostiska felkoden (DTC) lagras om effektiviteten hos trevägskatalysatorn (TWC) avviker för mycket. Den diagnostiska felkoden (DTC) diagnostiseras vid körning under specifika körförhållanden.

Orsak:
Feltändning
Läckage i insugningssystemet
Läckage i avgassystem
Felaktigt bränsletryck
Ojämn kompression
Skadad katalysator.

Sådär då. Då antar jag att […]

Det där med Clock spring lät intressan[…]

Mycket ovanligt,en vattenpump håller normalt[…]

Bränsletrycks problem v70 2002

Tack för svaret. Jag bytte inte den iaf. Men[…]