Byta fjädring bak innan hjulinställning?
Postat: tis 21 jan 2025, 12:47
Hej, jag äger en S80 -00. Förra året så bytte jag kompletta fjäderben fram då den ena knäppte vid sväng där fjädern gått av i topp (lagren var inge roliga dom heller)och var då tvungen att göra en hjulinställning. So far so good.
Nu har jag precis bytt länkarmsbussningarna HF/VF, spindelleder HF/VF och hjullager HF. Efter detta är dock ratten nååågot längre medurs än förut, det syns inte med ögat att något är ändrat på hjulens vinkel dock när man kollar på dom så det rör sig nog om en liten skillnad bara.
En polare påstod att fjädrarna skulle "sätta sig" efter ett tag och komma ner lite lägre men det har snart gått ett år och jag har läst på annat håll i forum att detta är en skröna. Utrymmet mellan hjulhusets övre kant och hjulet är nu cirka 8 cm högt medans det där bak är 4-5cm högt vilket får bilen att se lite konstig ut (Testat på plan mark).
Jag letar helt enkelt lite råd; Borde jag byta ut dom gamla (Förmodligen original) fjädrarna, stötdämparna bak INNAN jag ens funderar på att göra en ny hjulinställning? Stötdämparna läcker inte men är så pass rostiga så att jag är förvånad över att dom inte läckt ur något hål ännu och fjädrarna är trötta, vilket inte är något katastrof med jag tänkte mest som en förebyggande åtgärd så man slipper göra inställningen ännu en gång till.
Jag har gjort "gungtestet" div gunga ned vänster och höger hörn bak och bilen slutar gunga relativt snabbt, inte nybil, men rätt snabbt.
Nu har jag precis bytt länkarmsbussningarna HF/VF, spindelleder HF/VF och hjullager HF. Efter detta är dock ratten nååågot längre medurs än förut, det syns inte med ögat att något är ändrat på hjulens vinkel dock när man kollar på dom så det rör sig nog om en liten skillnad bara.
En polare påstod att fjädrarna skulle "sätta sig" efter ett tag och komma ner lite lägre men det har snart gått ett år och jag har läst på annat håll i forum att detta är en skröna. Utrymmet mellan hjulhusets övre kant och hjulet är nu cirka 8 cm högt medans det där bak är 4-5cm högt vilket får bilen att se lite konstig ut (Testat på plan mark).
Jag letar helt enkelt lite råd; Borde jag byta ut dom gamla (Förmodligen original) fjädrarna, stötdämparna bak INNAN jag ens funderar på att göra en ny hjulinställning? Stötdämparna läcker inte men är så pass rostiga så att jag är förvånad över att dom inte läckt ur något hål ännu och fjädrarna är trötta, vilket inte är något katastrof med jag tänkte mest som en förebyggande åtgärd så man slipper göra inställningen ännu en gång till.
Jag har gjort "gungtestet" div gunga ned vänster och höger hörn bak och bilen slutar gunga relativt snabbt, inte nybil, men rätt snabbt.