- mån 13 jan 2025, 11:00
#1599457
Hej. Har problem med min pendlarbil.
Vid halv tank börjar tankpumpen suga in luft i bränsleledningarna som ackumuleras tills motorn ger felkod på lågt bränsletryck och effektreducerar.
Man kan även se detta på tryckreglerventilens strömkurva som ökar och ökar tills det blir för mycket luft i systemet.
Provat byta följande, då jag haft annat problem med bränslet tidigare.
Bränslepump i tanken, bränslefilter, bränslereturslangar från spridare, pump och rail till bränslerör på motorn.
--------------------------------
Misstänker att den nya pumpen(Ridex från autodoc) suger tomt vänster tank och börjar suga luft där som den pressar in i systemet. Men varför?
Har jag fel pump, eller är det något annat fel?
---------------------------------
Den förra originalpumpen bytte jag för att den var så slut och packad med smuts att vid drift orkade den just knuffa fram diesel ur slangen framme vid HT-pumpen.
HÄR misstänker jag att någon kan ha gått fel också då jag i ett försök att blåsa ur bränslet från motorrummet med tryckluft i min iver ökade trycket ända tills jag hade 10 bar i slangen.
Det sade då dovt 'poff' längre bak från bilen och sedan kunde man höra hur det gurglade i tanken och luften strömmade lätt i bränsleslangen.
Efter detta gick bilen att köra någon månad(vid längre fullast kom dock lågt tryckvarningen igen) men sedan blev det fort sämre och sämre och bilen orkade inte ens hålla sig igång på tomgång fast tanken var full. Det var då jag bytte tankpump och bilen började gå hur bra som helst, även vid fullast.
Däremot började den med detta fel jag har nu att den strular vid halv tank.
Tack för hjälp på förhand.
/Gård.
Vid halv tank börjar tankpumpen suga in luft i bränsleledningarna som ackumuleras tills motorn ger felkod på lågt bränsletryck och effektreducerar.
Man kan även se detta på tryckreglerventilens strömkurva som ökar och ökar tills det blir för mycket luft i systemet.
Provat byta följande, då jag haft annat problem med bränslet tidigare.
Bränslepump i tanken, bränslefilter, bränslereturslangar från spridare, pump och rail till bränslerör på motorn.
--------------------------------
Misstänker att den nya pumpen(Ridex från autodoc) suger tomt vänster tank och börjar suga luft där som den pressar in i systemet. Men varför?
Har jag fel pump, eller är det något annat fel?
---------------------------------
Den förra originalpumpen bytte jag för att den var så slut och packad med smuts att vid drift orkade den just knuffa fram diesel ur slangen framme vid HT-pumpen.
HÄR misstänker jag att någon kan ha gått fel också då jag i ett försök att blåsa ur bränslet från motorrummet med tryckluft i min iver ökade trycket ända tills jag hade 10 bar i slangen.
Det sade då dovt 'poff' längre bak från bilen och sedan kunde man höra hur det gurglade i tanken och luften strömmade lätt i bränsleslangen.
Efter detta gick bilen att köra någon månad(vid längre fullast kom dock lågt tryckvarningen igen) men sedan blev det fort sämre och sämre och bilen orkade inte ens hålla sig igång på tomgång fast tanken var full. Det var då jag bytte tankpump och bilen började gå hur bra som helst, även vid fullast.
Däremot började den med detta fel jag har nu att den strular vid halv tank.
Tack för hjälp på förhand.
/Gård.
En skvallerbytta går omkring och sprider rykten, men den som är pålitlig för dem inte vidare.