Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har problem med min pendlarbil.
Vid halv tank börjar tankpumpen suga in luft i bränsleledningarna som ackumuleras tills motorn ger felkod på lågt bränsletryck och effektreducerar.
Man kan även se detta på tryckreglerventilens strömkurva som ökar och ökar tills det blir för mycket luft i systemet.

Provat byta följande, då jag haft annat problem med bränslet tidigare.

Bränslepump i tanken, bränslefilter, bränslereturslangar från spridare, pump och rail till bränslerör på motorn.
--------------------------------
Misstänker att den nya pumpen(Ridex från autodoc) suger tomt vänster tank och börjar suga luft där som den pressar in i systemet. Men varför?

Har jag fel pump, eller är det något annat fel?
---------------------------------

Den förra originalpumpen bytte jag för att den var så slut och packad med smuts att vid drift orkade den just knuffa fram diesel ur slangen framme vid HT-pumpen.

HÄR misstänker jag att någon kan ha gått fel också då jag i ett försök att blåsa ur bränslet från motorrummet med tryckluft i min iver ökade trycket ända tills jag hade 10 bar i slangen.
Det sade då dovt 'poff' längre bak från bilen och sedan kunde man höra hur det gurglade i tanken och luften strömmade lätt i bränsleslangen.

Efter detta gick bilen att köra någon månad(vid längre fullast kom dock lågt tryckvarningen igen) men sedan blev det fort sämre och sämre och bilen orkade inte ens hålla sig igång på tomgång fast tanken var full. Det var då jag bytte tankpump och bilen började gå hur bra som helst, även vid fullast.

Däremot började den med detta fel jag har nu att den strular vid halv tank.

Tack för hjälp på förhand.
/Gård.
Det verkar som att ejektorpumpen i vänster tankhalva inte fungerar. Den skall ju ligga tryckt mot botten av bränsletanken och får inte hänga löst. Sen kan ju tryckslangen från höger halva till vänster halva fått ett veck vid montaget så att ejektorpumpen saknar tryck.
/Hasse
Misstänkte det och tog upp vänster sida, sög vänstersidan tom, sugen hölls ned mot botten på tanken som den ska och jag tog lös den och tog lös grovfiltret på den, när man körde pumpen så sprutade en dieselstråle förbi öppningen i botten.

Misstänker som sagt att den suger tomt på fel sida först och sedan börjar suga in luft i systemet.

Edit: sparade tyvärr inte gamla boschpumpen, och minns inte hur olika de var, det jag kommer ihåg var att hålet för den tredje toppanslutningen(för dieselvärmaren) var pluggad och att jag fick borra upp den och flytta över sugslangen från gamla pumpen dit.

Dessutom var slangparet med bottensugen som går till vänstersidan en aning felvriden så att bottensugen inte lade sig naturligt på plats i botten på tanken men den gick att tvinga dit med hjälp av fjäderarmen från armaturen och då ligger den på plats.

Och en sista grej, när jag valde (Ridex) på autodock så fanns det ett par/tre stycken att välja på där bara lite nummer skiljde. Kan jag ha valt fel? Ångrar att jag inte tog en av Boschpumparna med hade dåligt med flis. Noterar även att t.ex V-parts/Mekonomen inte har pumpen till min modell utan endast för bensinare samt diesel upp till 99-02 diesel.

Är det någon som kan originalnumret så jag kan jämföra det jag köpte från Autodoc och vad dem tar upp med ett originalnunmer.

Är alltså en S80 D5 2004, Dieselvärnar, Automat, 2WD, utan partikelfilter D5244T(ingen tillägssiffra).

Min B4 diesel 2022 drar sommartid cirka 0.44 m&aum[…]

Kanske är olika på min 2020 å din[…]

Sommardäck

Det beror lite på hur och var du kör, b[…]

Ja det är ett tillägg!