Sida 1 av 1

Verkstad vs besiktningen (gör olika bedömning)

Postat: mån 11 nov 2024, 08:53
av hjulafton
Hallå i stugorna. Är helt okunnig om bilar och har problemet att verkstad och besiktning ger helt olika bild av läget. 2 olika (välrenommerade) verkstäder vill byta ut halva bilen, men besikta har precis godkänt den helt utan anmärkningar… Är djupt förvirrad.

Problemen med bilen är 3 (v70 från 2002,14k mil välskött) :
*Vibrationer i ratten (endast ibland, och då mellan 85 och 105km/h) . Inget missljud, inget som känns när man svänger, väghållningen opåverkad.
*Bilen drar snett åt höger/ratten är snedställd
*Det rasslar/kluckar/klonkar när man kör över ojämnheter (gupp), försvinner om det är varmt ute eller bilen är varmkörd.


Har på tidigare inrådan bytt försökt lösa punkt 3 och bytt krängningshämmarstag/stabilisatorstag + Länkarm. Hjälpte inte . Irriterad över detta har jag därför nu felsökt bilen på två andra olika verkstäder, de kom fram till följande förslag på byten/åtgärder:
#Verkstad 1:
*yttre drivknutar vänster + höger
*inre styrleder vänster + höger
*hjulinställning
#Verkstad 2:
*Samma som ovan + yttre styrleder samt .. bromsskivor och bromsbelägg “de är egentligen fina men sitter snett, har vridit sig, orsakar vibrationerna”.


Gick till besiktningen innan jag kastar upp till 25.000 på dessa problem.
DÖM OM MIN FÖRVÅNING NÄR…:
#Besikta: *INGEN anmärkning, enbart en notering “bra att veta” ; fjäderbenen har rost på sig.
“styrlederna blänker så fint” sade besiktningskillen.


Frågan är om A) verkstäderna försöker blåsa skiten av mig
B) Besiktningen är inkompetent . Eller tittar inte besiktningen på styrleder , drivknutar och bromsskivor? Hade de sagt till?


Kan det vara så enkelt som att något i bilen fått en smäll när jag tog i marken med chassit i somras (körde upp för grässlänt på tomt). I grunden är inget skadat, utan allt som behövs är en fyrhjulinställning och så är det klart?
Saknar tid, och utrymme att greja själv med bilen och försöka undersöka på egen hand. Hur hade expertgänget här betett sig?

Re: Verkstad vs besiktningen (gör olika bedömning)

Postat: mån 11 nov 2024, 11:15
av Lostshadow
Hej ,

Inget expert här.
Kan dela mina erfarenheter.

Besikningen :

Det beror alltid på vilken besiknings persom du får. Hur deras dag varit.
Man kan få olika resultat med samma bil i samma skick.
Dom går efter deras föreskrifterna och bedömning. Nå upp bromsar värden och inget glappar så blir det godkänd. Om blägg är nersliten till nästan slut eller skivan har en fet krage på ovansidan är inget man titta efter så mkt.
Det gäller dags moment.
Haft bil som fick anmärkning på damasken drivaxel. Nästa bil hade kass damask på drivaxeln men fick en bra att veta.

Trots allt har jag aldrig upplevt att säkerhets grejor har missads.
Ibland på gränsen dock.

Verkstäder :

Har inte så mkt erfarenheter då jag inte konsultera desse så mkt.

Ibland känns onödig vad verkstaden föreslår men man måste har i tanken att även en verkstad har föreskrifter av biltillverkare. Sen är detta med saken garantier och då måste man gör det på ett viss sätt.
Därför ersättas ibland en hel komponent ist för laga den.
Pga trycket ( många bilar in och ut = tjäna pengar) byter man ut det som är närast felen.
Och jag menar inte blåser folk utan få en verkstad att går runt.

Bra om man försöka få olika bedömningar.

För frågan :

Jag tog mig tiden och kollad upp själv.

Men kräver ju att man sj har kunskapen.

Hoppas detta upplyser lite. Och är endast mina intryck.

Mvh LS

Re: Verkstad vs besiktningen (gör olika bedömning)

Postat: mån 11 nov 2024, 15:18
av lennarte
Obalans i hjulen fram känns i ratten vid 70 - 90 km/tim, sedan "går det över" men kan ibland komma tillbaka vid högre hastighet. Men detta är alltid och vid samma hastighet
Gamla drivknutar (drivaxlar) kan orsaka olika typer av allt ifrån "hugg" till skakningar och vibrationer i ratten, och även i resten av bilen. Men det kan "komma och gå" beroende på temperatur, hastighet och i vilket läge kulor och kulbanor är.
Det sista låter som motor fästen eller framvagnsinfästning. Sitter inte hela motor/växellåda paketet i en "ram" som är gummi upphängd i karrossen? För länge sedan fanns det mängder av engelska bilar i Sverige. Det fanns många BMC modeller under många olika namn mest känd var väl BMC 850/1000, som gick undet namnet "Hundkoja". Dom hade alla samma konstruktion, framhjulsdrivna och motor/växellåda i en gummi upphängd ram. Det var ett "hälisike" att felsöka ock hitta fel när det var oljud i framvagn.

Re: Verkstad vs besiktningen (gör olika bedömning)

Postat: mån 11 nov 2024, 17:53
av Erik Å
Som Lennart säger, framvagnen har en resonansfrekvens vid ca 85 km/(h, det är där obalans eller orunda däck märks som mest. Kommer igen högre upp också typ 105, 130,..
Ang rassel/klonk i framvagn, det sitter tydligen en plastslang påträdd på fjäderns nedre ände på dessa årsmodeller och när slangen går sönder så blir det oljud när fjädern rör sig mot sätet..
Hörsägen dock, har själv inget sånt på min gamla V70 :-) Klonk brukar vara stabilisatorstag eller slitna spindelleder.
Mina ytterknutar var slut vid 50k, det var antagligen otäta damasker som tog död på dem. :crying: Vibration vid gaspådrag, silkeslent när man frikopplade. Inget klickande i sväng.. Äh, inget håller för evigt ;-) Är damaskerna trasiga kan knutar haverera på några veckor om man får in sand och saltvatten.
Glapp i inre och yttre styrleder brukar kännas om man rycker i hjulen. Se bara upp med glapp i rattlåset, kan misstas för glapp i lederna..
"Drar snett", är det bara så att ratten inte står i mitten vid färd rakt fram så är det antagligen feljusterade styrleder. Eller bakaxeln som står fel. Om ratten faktiskt "drar" (vill ur greppet) så är det en annan sak, anliggande broms, sned framvagn, dåligt däck eller lågt lufttryck på en sida, fel på styrservo o.s.v.

Re: Verkstad vs besiktningen (gör olika bedömning)

Postat: mån 11 nov 2024, 18:22
av klacken
Oljud,klonk över gupp brukar ofta vara dålig bussning i fjäderbenslagret.