Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en v70n -01 som för övrigt är väldigt pigg och startar i alla väder. Men… jag har ett konstigt ljud som uppstår när man gasar med bilen. Ljudet försvinner när man är uppe i högre växel på motorvägen.

Det jag kan beskriva att det låter som typ när en buss gasar, eller en radiobil. Det är alltså det vanliga ljudet från motorn men också ett tystare radiobilsliknande ljud. Kan de va nån rem som jag bör se över eller liknande? Testat stänga av ACn och ingen skillnad. (Fick det som förslag tidigare).

Bilen går bra och fungerar som den ska, är mest nojjig över att det kan vara något väldigt viktigt som måste lagas inom snar framtid. Bilen körs just nu inte så mycket utan används mest för att handla mat lite då och då och små tripper i stan.

Tacksam för tips / hjälp’
Man kan spraya lagret på spännrullen och generatorn (och ev servopumpen) med oljespray för att höra om det blir skillnad. Några droppar motorolja går lika bra..
Det är ingen långsiktig lösning, bara tänkt för felsökning :-)
Men absolut ingen olja på den mekaniska kopplingen på AC-kompressorns remskiva! Kan börja slira och nöta ner friktionsmaterialet. :-/
Låter som ett kullager som tröttnat på livet :-D
Jag skulle börja med att kolla spännrullen på multiremmen. Sen generatorn.
Betydligt allvarligare om det är spännaren eller löprullen på kamremmen :-/

Såvitt jag vet ska det vara ofarligt att lyfta av multiremmen och provköra under några sekunder.. Vattenpumpen drivs ju av kamremmen.
Utan rem kan man dessutom snurra remskivorna för hand och lyssna efter missljud plus känna på lagerglapp.
Enligt mig !

Snälla ingen spray , olja , gägga på multirem...
Det enda detta gör är samla damm och grus och förstör rem och plastrullar.

Ta av multirem . Du kan köra en kall motor utan problem 2-3 min. En varm kanske 1 min. Kolla tempmätaren bara.
Men bara stillastående, du ska inte crusa runder.

Lyssna om ljudet försvinnner.

Bilen kmr gnälla om generator fel och sånt.

Tveksamt att upprepa ett sånt ljud med handen. Om det inte nästan trillar isär.
Motorn varva 800 varv i tomgång plus remens tryck går ej att återställa från hand.

Bra fixad med videon tycker jag !!

Låter för mig som en kass servo pump till servostyrningen. Eller oljenivon är väldig lågt.

/LS
Tack för era tips! Jag kommer att ta en titt på den på söndag hos en bekant som är mer kunnig. Tar med era förslag!

Servon känns inte trög eller något, så för mig skulle det vara lustigt om det är servopumpen / servoolja som är problemet. Men inget ska man utesluta utan det är väl bara att felsöka och se om man hittar roten till problemet.

Jag hoppas inte på något hiskeligt dyrt bara :-D
Lycka till!
Lagret i spännrullen börjar faktiskt bli lite rassligt på min bil.. Konstigt det har bara gått 64k :-/
Håller liv i det genom att pressa in fett med tummen. Det ska nog kunna gå 100k :-D
Lite svårt få till det, fettet har en tendens att hamna mellan "ekrarna" i stället för i lagret.
XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]

Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]

Bakljus v70 2007

Hej! Har lyckats få loss det mellersta baklj[…]

Hej Dessa instrument är till för att sl[…]