Hjälp! Nybytt CEM
Postat: fre 11 okt 2024, 23:24
Har sedan en tid tillbaka försökt få ordning på min xc70 från 2005 (regnr WTO244).
Köpte den av en vän och i samband med när jag körde hem den (den hade stått avställd i typ 1-2 år utan batteri.) så började varningar om bromsfel stanna snarast och antispinn service erfordras komma och gå. Vakuumpumpen går konstant och jag kunde inte läsa ABS, varken med vida eller något av våra fria instrument.
Jag har själv haft hand om bilen i alla år innan jag köpte den och den ställdes för några skräptvåor då ny bil införskaffades, så detta var ej när den var i bruk.
Plockade bort det och det visade sig vara väldigt nasty omlött en gång, tänkte ah! Där har jag felet. Lödde om det på nytt och fick liv i det, men fick inte slock på felmeddelandena. MEN det var liv i det. I samband med att jag fick liv i det börjar massa kommunikations problem mellan alla styrdon reggas i CEM, så fick tag i ett beg med samma nummer som min originala.
Försöker koda in det men vida säger bara ifrån hela tiden, så börjar misstänka CEM. Det är tvärgrönt i kontakterna under torkatrans, så skickar in den till OBD-tuning som beslutar att skicka en utbytes-CEM. Monterade den idag, och är kvar på precis samma ruta!
Fyrhjulsdrift ur funktion, antispinn ur funktion, styrenheter svarar inte för att kunna omladda styrdon i vida.
Pengarna börjar rinna iväg på ett relativt billig bil som vi skulle ha som extrabil/skogsbil i familjen så snälla har någon tips så ge mig!
Vad missar jag? Kan obd skickat mig en misslyckad utbytes-CEM?
CEM-1A5F kommunikation med BCM-styrenhet signal saknas.
CEM-1A62 kommunikation med ECM-styrenhet signal saknas.
CEM-1A64 kommunikation med AOC-styrenhet signal saknas.
Dessa står kvar, och går för stunden inte radera över huvud taget.
Vakuumpump går konstant till bromsservon, om det ens kan finnas något samband.
Ha en fin fredagskväll alla!
Med vänlig hälsning, Jonathan Israelsson
Köpte den av en vän och i samband med när jag körde hem den (den hade stått avställd i typ 1-2 år utan batteri.) så började varningar om bromsfel stanna snarast och antispinn service erfordras komma och gå. Vakuumpumpen går konstant och jag kunde inte läsa ABS, varken med vida eller något av våra fria instrument.
Jag har själv haft hand om bilen i alla år innan jag köpte den och den ställdes för några skräptvåor då ny bil införskaffades, så detta var ej när den var i bruk.
Plockade bort det och det visade sig vara väldigt nasty omlött en gång, tänkte ah! Där har jag felet. Lödde om det på nytt och fick liv i det, men fick inte slock på felmeddelandena. MEN det var liv i det. I samband med att jag fick liv i det börjar massa kommunikations problem mellan alla styrdon reggas i CEM, så fick tag i ett beg med samma nummer som min originala.
Försöker koda in det men vida säger bara ifrån hela tiden, så börjar misstänka CEM. Det är tvärgrönt i kontakterna under torkatrans, så skickar in den till OBD-tuning som beslutar att skicka en utbytes-CEM. Monterade den idag, och är kvar på precis samma ruta!
Fyrhjulsdrift ur funktion, antispinn ur funktion, styrenheter svarar inte för att kunna omladda styrdon i vida.
Pengarna börjar rinna iväg på ett relativt billig bil som vi skulle ha som extrabil/skogsbil i familjen så snälla har någon tips så ge mig!
Vad missar jag? Kan obd skickat mig en misslyckad utbytes-CEM?
CEM-1A5F kommunikation med BCM-styrenhet signal saknas.
CEM-1A62 kommunikation med ECM-styrenhet signal saknas.
CEM-1A64 kommunikation med AOC-styrenhet signal saknas.
Dessa står kvar, och går för stunden inte radera över huvud taget.
Vakuumpump går konstant till bromsservon, om det ens kan finnas något samband.
Ha en fin fredagskväll alla!
Med vänlig hälsning, Jonathan Israelsson