Sida 1 av 1

Hjälp! Nybytt CEM

Postat: fre 11 okt 2024, 23:24
av Jonathani
Har sedan en tid tillbaka försökt få ordning på min xc70 från 2005 (regnr WTO244).
Köpte den av en vän och i samband med när jag körde hem den (den hade stått avställd i typ 1-2 år utan batteri.) så började varningar om bromsfel stanna snarast och antispinn service erfordras komma och gå. Vakuumpumpen går konstant och jag kunde inte läsa ABS, varken med vida eller något av våra fria instrument.

Jag har själv haft hand om bilen i alla år innan jag köpte den och den ställdes för några skräptvåor då ny bil införskaffades, så detta var ej när den var i bruk.

Plockade bort det och det visade sig vara väldigt nasty omlött en gång, tänkte ah! Där har jag felet. Lödde om det på nytt och fick liv i det, men fick inte slock på felmeddelandena. MEN det var liv i det. I samband med att jag fick liv i det börjar massa kommunikations problem mellan alla styrdon reggas i CEM, så fick tag i ett beg med samma nummer som min originala.

Försöker koda in det men vida säger bara ifrån hela tiden, så börjar misstänka CEM. Det är tvärgrönt i kontakterna under torkatrans, så skickar in den till OBD-tuning som beslutar att skicka en utbytes-CEM. Monterade den idag, och är kvar på precis samma ruta!

Fyrhjulsdrift ur funktion, antispinn ur funktion, styrenheter svarar inte för att kunna omladda styrdon i vida.

Pengarna börjar rinna iväg på ett relativt billig bil som vi skulle ha som extrabil/skogsbil i familjen så snälla har någon tips så ge mig!
Vad missar jag? Kan obd skickat mig en misslyckad utbytes-CEM?
CEM-1A5F kommunikation med BCM-styrenhet signal saknas.
CEM-1A62 kommunikation med ECM-styrenhet signal saknas.
CEM-1A64 kommunikation med AOC-styrenhet signal saknas.

Dessa står kvar, och går för stunden inte radera över huvud taget.

Vakuumpump går konstant till bromsservon, om det ens kan finnas något samband.

Ha en fin fredagskväll alla!

Med vänlig hälsning, Jonathan Israelsson

Re: Hjälp! Nybytt CEM

Postat: mån 14 okt 2024, 21:20
av Lostshadow
Hej ,

Nu är jag ingen expert på CEM o sånt men ser ju ut som att du har lite tillgång till instrument så det är bra.
Jag tror inte att obdtuning skickade en dåligt CEM .
Och vad jag förstår är samma felen kvar efter byte.

Då alla felen mest är kommunikations fel hade jag kollat upp can bus.
Enklast med en oscilloscop , helst två kanal så du kan ser bägge hi och low can bus. Även kommunikations paket som skickas , om det skickas ngt , och det är enklare att upptäcka fel.

Har du inte oscilloscop till hands så kan du mäta med multimeter. Men är nog den enkla versionen , oscilloscop är alltid att förredra

Can bus är dom vit grönt tvistade kabel.

De vita kabel är hi bus och de gröna low bus.

Tändning på ska du mäta volt mot jord ( chassi)
Hi borde har kring 2.6 volt
Low borde har kring 2.2 volt.
Mät resistans (ohm) och mellan vita och gröna kabel så ska du har 60 ohm ( nån ohm upp eller ner är ok) . Mät mot jord ( chassi) och då få du inte har ngt. S.k. OL (open loop)

O.B.S. VIKTIG ATT KOPPLAR BORT BATTERIET INNAN DU MÄTER RESISTANS , KAN BLI FEL ANNARS.

Kanske ngn modul , kabel eller kontaktstycket har ngt och dra ner can bus . Df kan du inte fixar ngt med vida.

Kolla kontaktstycket som kopplas in på CEM du skrev ju den var jättegrönt.

Finns tråd om can bus här på forumet. Men finns knappt några faktiska mät värden som behandlas där.

Lägger in ngt här som liknar. Mkt att läsa men informativt
viewtopic.php?f=56&t=108518&hilit=Hjälp ... %2C4d+2009



Mvh LS