ABS-lampan på V70 2004 lyser trots byte av hjullager och givare (höger bak)
Postat: ons 25 sep 2024, 19:20
Hej,
har problem med ABSen på min V70 som jag inte lyckas lösa på egen hand så här kommer ännu en tråd i ämnet. Är i desperat behov av tips från er som har erfarenheter av det här, kan ju omöjligen vara den första v70-ägaren med detta problemet...
Bil: V70 2.4 Manuell, 170hk, 2004
Historik:
Abs-lampan tändes och meddelandet "Abs/antisladd service erfodras" visades. Felkoden var "Right rear wheel sensor. Faulty signal", vilket jag tror motsvarar det svenska "felaktig signal". Testade släcka felkoden och startade igen. Lampan tändes då inte förrän jag kommit upp i hastighet. Min teori var att det var fel på mätvärdena, vilket borde vara problem med magnetremsan som sitter bak i hjullagret (bara kuggkrans fram här).
Efter byte till nytt hjullager (Biltema) visas felkoden "Right rear wheel sensor. No signal", dvs svensk motsvarighet till "ingen signal". Lampan tänds från start efter att den släcks med datorn, dvs behöver inte komma upp i hastighet först. Tänkte då att det kanske ändå var fel på absgivaren om nu inga värden alls kom fram, så jag spenderade en kväll till i mörkret på parkeringen och bytte även abs-givaren (Biltema).
Nu har jag följande beteende: När jag startar bilen och rullar igång hörs ett rytmiskt knarrande ljud, ungefär som om man skruvar med ett spärrskaft 1 sekund, pausar en sekund, skruvar 1 sekund osv. Ljudet ökar i hastighet när man ökar farten. Vid ca 20-30 km/h slutar ljudet, och i samma ögonblick tänds ABS-meddelandet och gul varningstriangel.
Bilen går bra i övrigt, förutom ett läckage vid tankning vilket nog inte har med detta att göra. Märks ingenting under körning. Det är inte så att abs-lampa tänds och släcks lite godtyckligt utan när den är tänd så är den tänd tills man släcker den eller kopplar ur batteriet.
Teori:
Min spekulation är antingen spruckna lödningar i abs-boxen, eller problem med kablaget/kopplingar mellan absgivaren och boxen.
Hur tar man det här vidare? Är det bara att lämna in på verkstad för felsökning eller kan man göra någon mer (rimlig) felsökning själv? Kan ju såklart bryta mig in i abs-boxen och kika men gissar att jag oavsett inte kommer kunna avgöra om något är trasigt där...
har problem med ABSen på min V70 som jag inte lyckas lösa på egen hand så här kommer ännu en tråd i ämnet. Är i desperat behov av tips från er som har erfarenheter av det här, kan ju omöjligen vara den första v70-ägaren med detta problemet...
Bil: V70 2.4 Manuell, 170hk, 2004
Historik:
Abs-lampan tändes och meddelandet "Abs/antisladd service erfodras" visades. Felkoden var "Right rear wheel sensor. Faulty signal", vilket jag tror motsvarar det svenska "felaktig signal". Testade släcka felkoden och startade igen. Lampan tändes då inte förrän jag kommit upp i hastighet. Min teori var att det var fel på mätvärdena, vilket borde vara problem med magnetremsan som sitter bak i hjullagret (bara kuggkrans fram här).
Efter byte till nytt hjullager (Biltema) visas felkoden "Right rear wheel sensor. No signal", dvs svensk motsvarighet till "ingen signal". Lampan tänds från start efter att den släcks med datorn, dvs behöver inte komma upp i hastighet först. Tänkte då att det kanske ändå var fel på absgivaren om nu inga värden alls kom fram, så jag spenderade en kväll till i mörkret på parkeringen och bytte även abs-givaren (Biltema).
Nu har jag följande beteende: När jag startar bilen och rullar igång hörs ett rytmiskt knarrande ljud, ungefär som om man skruvar med ett spärrskaft 1 sekund, pausar en sekund, skruvar 1 sekund osv. Ljudet ökar i hastighet när man ökar farten. Vid ca 20-30 km/h slutar ljudet, och i samma ögonblick tänds ABS-meddelandet och gul varningstriangel.
Bilen går bra i övrigt, förutom ett läckage vid tankning vilket nog inte har med detta att göra. Märks ingenting under körning. Det är inte så att abs-lampa tänds och släcks lite godtyckligt utan när den är tänd så är den tänd tills man släcker den eller kopplar ur batteriet.
Teori:
Min spekulation är antingen spruckna lödningar i abs-boxen, eller problem med kablaget/kopplingar mellan absgivaren och boxen.
Hur tar man det här vidare? Är det bara att lämna in på verkstad för felsökning eller kan man göra någon mer (rimlig) felsökning själv? Kan ju såklart bryta mig in i abs-boxen och kika men gissar att jag oavsett inte kommer kunna avgöra om något är trasigt där...