Sida 1 av 1

Multirem utan AC

Postat: fre 13 sep 2024, 09:23
av Andreas9090
Hejsan!

Igår skar sig tyvärr AC-kompressorn och känner att det just nu inte är aktuellt att ersätta den då kostnaden blir mer än vad bilen är värd.

Jag vill dock minnas att man kan köpa kortare multiremmar som man kan hänga på som inte krängs över AC-kompressorn. Har ringt till Volvo och de kan dessvärre inte hjälpa mig då allt de har att gå på är chassinr och då får de bara information om remmar för AC, då bilen är utrustad med det.

Gör en chansning på att någon här inne eventuellt har en liggandes alternativt kan länka till en som skulle passa.

Bilen: Volvo S60, T5 2001.
Motorkod: B5234T3

Tack på förhand!

Re: Multirem utan AC

Postat: fre 13 sep 2024, 15:15
av lennarte
Får du inga bättre svar, så ta ett snöre och och lägg runt alla remskivor (exklusive kompressorn) och mät längden på snöret. Sedan kollar du hur mycket "justermån" där är, därefter kollar du i en katalog, alltså inte en bil katalog, utan en kartalogför för remmar. Kallas ofta Flerspårs Rem eller multirem. Tänk bara på att dom finns i olika bredder (hur många spår) och hur stora varje "V" är. T.ex denna rem ska ha en remskiva med 4 spår, storleken på "V" är PK och längden är 850 mm. Lycka till.... 😱😊
https://www.trodo.se/flersparsrem-denck ... EkQAvD_BwE

Re: Multirem utan AC

Postat: fre 13 sep 2024, 17:13
av Andreas9090
lennarte skrev: fre 13 sep 2024, 15:15 Får du inga bättre svar, så ta ett snöre och och lägg runt alla remskivor (exklusive kompressorn) och mät längden på snöret. Sedan kollar du hur mycket "justermån" där är, därefter kollar du i en katalog, alltså inte en bil katalog, utan en kartalogför för remmar. Kallas ofta Flerspårs Rem eller multirem. Tänk bara på att dom finns i olika bredder (hur många spår) och hur stora varje "V" är. T.ex denna rem ska ha en remskiva med 4 spår, storleken på "V" är PK och längden är 850 mm. Lycka till.... 😱😊
https://www.trodo.se/flersparsrem-denck ... EkQAvD_BwE
Och jag som trodde att det inte var raketforskning med att greja med äldre bilar. Smart input, tar med mig den. Tack :-)

Re: Multirem utan AC

Postat: lör 14 sep 2024, 11:23
av MartinS
Det är samma rem med och utan AC, saknar du AC skall du ha ett hjul där kompressorn annars sitter. Tar du bara en kortare rem får du alldeles för ingen remspänning mot generatorn, den behöver ett hjul nere där kompressorn sitter.

Det är på samma bild i Vida, så det finns nog en anledning till att personen i reservdelsdisken inte jobbar som raketforksare ;)

Leta upp ett erssättningshjul till kompressorn eller byt lager i din kompressorn.
multirem.jpg
multirem.jpg (21.99 KiB) Visad 2127 gånger
No_AC.jpg
No_AC.jpg (11.75 KiB) Visad 2127 gånger

Re: Multirem utan AC

Postat: sön 15 sep 2024, 12:50
av Andreas9090
MartinS skrev: lör 14 sep 2024, 11:23 Det är samma rem med och utan AC, saknar du AC skall du ha ett hjul där kompressorn annars sitter. Tar du bara en kortare rem får du alldeles för ingen remspänning mot generatorn, den behöver ett hjul nere där kompressorn sitter.

Det är på samma bild i Vida, så det finns nog en anledning till att personen i reservdelsdisken inte jobbar som raketforksare ;)

Leta upp ett erssättningshjul till kompressorn eller byt lager i din kompressorn.
multirem.jpg

No_AC.jpg
Tack för utförlig förklaring och beskrivning.

Misstänkte detta med spänningen för generatorn. Vet du vad ett ersättningshjul för ac-kompressorn heter och vart man kan hitta ett? Har försökt googla men de resultat jag hittar verkar orimligt dyra...

Re: Multirem utan AC

Postat: sön 15 sep 2024, 16:03
av MartinS
Det är nog inte billigt om det ens går att köpa nytt, skroten är nog att föredra... Men det billigaste är ju att byta lager i din kompressor så fyller den samma funktion (om det nu är lagret som skurit).

Konsol 1270598
Brythjul 9458470
Skruv 985188
Kåpa 9125572

Borde va den här... Enda exemplaret vad det verkar..

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 41/1270598