XC90 kraftiga klonkljud och vibrationer. Drivaxel kaputt?
Postat: tis 10 sep 2024, 21:00
Jag har plötsligt fått stora problem med min XC90 -04.
Det uttrycker sig som märkbara men inte jättekraftiga ryckningar/vibrationer i ratten samt höga klonkande ljud, framförallt när bilen frirullar. Så länge man gasar är ljuden svåra att höra men så fort man släpper på gasen och låter bilen rulla låter det förskräckligt. Ljuden låter som att de kommer från någonstans mitt på framvagnen, men jag kan inte placera dem exakt. Det ska tilläggas att ljudeffekterna är desamma om man lägger växellådan i neutral och till och med om man stänger av motorn.
Eftersom drivningen påverkar beteendet tänkte jag direkt att något var fel på drivaxlarna. Men efter att ha hissat upp vardera framhjul med domkraften kan jag inte känna något konstigt med drivaxlarna eller något annat ute i hjulhusen. Jag är lite begränsad i mina verkstadsresurser för närvarande så jag kan inte lyfta upp hela bilen för att komma åt hela undersidan.
Nu är jag lite konfundersam till vad felet kan vara. Det borde fortfarande kunna vara någon av drivaxlarna som spökar, men då inne vid växellådan. Det borde finnas en drivknut på varje drivaxel inne vid lådan, som kan gå sönder med klonkande ljud enbart vid frirullning som följd. Ett värre problem är om det är något fel på själva växellådan, men i och med att ljuden låter precis likadant i neutral-läge känns det mindre sannolikt. Sedan verkar det som att det även kan bli fel på kardanen. Men då borde ljuden komma mer från bakvagnen tycker jag, och det gör de inte.
Om någon har några goda råd eller tror att jag är på helt fel spår så lyssnar jag mer än gärna. Byta drivaxel kommer jag antagligen göra själv trots min begränsade utrustning. Om det är något mer komplicerat fel är det risk att en profesionell bilverkstad blir inblandad. Är det något större fel, typ en havererad växellåda, så finns risken att den här tjugo åt gamla bilen hamnar på skroten. Men det hoppas jag kunna undvika.
Det uttrycker sig som märkbara men inte jättekraftiga ryckningar/vibrationer i ratten samt höga klonkande ljud, framförallt när bilen frirullar. Så länge man gasar är ljuden svåra att höra men så fort man släpper på gasen och låter bilen rulla låter det förskräckligt. Ljuden låter som att de kommer från någonstans mitt på framvagnen, men jag kan inte placera dem exakt. Det ska tilläggas att ljudeffekterna är desamma om man lägger växellådan i neutral och till och med om man stänger av motorn.
Eftersom drivningen påverkar beteendet tänkte jag direkt att något var fel på drivaxlarna. Men efter att ha hissat upp vardera framhjul med domkraften kan jag inte känna något konstigt med drivaxlarna eller något annat ute i hjulhusen. Jag är lite begränsad i mina verkstadsresurser för närvarande så jag kan inte lyfta upp hela bilen för att komma åt hela undersidan.
Nu är jag lite konfundersam till vad felet kan vara. Det borde fortfarande kunna vara någon av drivaxlarna som spökar, men då inne vid växellådan. Det borde finnas en drivknut på varje drivaxel inne vid lådan, som kan gå sönder med klonkande ljud enbart vid frirullning som följd. Ett värre problem är om det är något fel på själva växellådan, men i och med att ljuden låter precis likadant i neutral-läge känns det mindre sannolikt. Sedan verkar det som att det även kan bli fel på kardanen. Men då borde ljuden komma mer från bakvagnen tycker jag, och det gör de inte.
Om någon har några goda råd eller tror att jag är på helt fel spår så lyssnar jag mer än gärna. Byta drivaxel kommer jag antagligen göra själv trots min begränsade utrustning. Om det är något mer komplicerat fel är det risk att en profesionell bilverkstad blir inblandad. Är det något större fel, typ en havererad växellåda, så finns risken att den här tjugo åt gamla bilen hamnar på skroten. Men det hoppas jag kunna undvika.