Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
Hej, finns det något sätt att visa felkoder i en s80 -00 utan verkstadsbesök? tänker mig liknande blinkkoderna i de äldre volvo och även andra bilar.
eller om de går att få fram i klartext i någon disply om man trycker på rätt knappar vid rätt tidpunkt... :?:
av Frigge
Nej det går inte. Man kan få fram att systemet har en felkod satt men inte vilken felkod o det vet du ju redan :wink:
Användarvisningsbild
av dicklund2
jag hade det på känn...

hur ser man om det finns någon felkod då?

Är det så bra att om man inte får fram den "varningen" så finns inte heller några fel som hittas på volvo-verkstaden med datorn?
Användarvisningsbild
av ateist75
Jag har skickat efter en OBD2 scanner som är CAN kompatibel, kan nog bli riktigt nyttig. Jag ska återkomma med en liten test rapport av den.
av Marbas
dicklund2 skrev:Hej, finns det något sätt att visa felkoder i en s80 -00 utan verkstadsbesök? tänker mig liknande blinkkoderna i de äldre volvo och även andra bilar.
eller om de går att få fram i klartext i någon disply om man trycker på rätt knappar vid rätt tidpunkt... :?:
Det finns ett sätt, men som sagts det är inte felkoderna i klartext.
1. Ha nyckeln i läge 2 (motorn ej igång)
2. Tryck in och håll inne "Read" knappen på färddatorn
3. Tryck på dimbakljusknappen två gånger

Vips så får du upp en meny med lite info i färddatordisplayen...
Användarvisningsbild
av dicklund2
cool, låter som det jag söker 8)

Är det så att om man inte ser något där så ser man inte något mer om man kopplar in datorn? (jag tänker på fel och problem...)
Eller kan det visa ok och det ändå visas viktiga (kostsamma) grejor när man pluggar in den på volvo verkstaden?
av Frigge
dicklund2 skrev:cool, låter som det jag söker 8)

Är det så att om man inte ser något där så ser man inte något mer om man kopplar in datorn? (jag tänker på fel och problem...)
Eller kan det visa ok och det ändå visas viktiga (kostsamma) grejor när man pluggar in den på volvo verkstaden?
I den menyn ser du bara att ett visst system har en eller flera felkoder, inte hur allvarliga dom är. Det är bara en indikation på vilka system som har felkod lagrad.
Användarvisningsbild
av ateist75
Jag hämtade ut scannern idag och det var mycket smidigt att titta igenom dom system som finns i bilen. Man kan dessutom släcka felkoder om man vill. Nu hade jag inga felkoder i bilen men det var en gedigen lista med möjliga felkoder som scannern kan läsa av.
Man kan även se "live" värden när bilen är igång.
helt klart värt 1200 spänn.
av Marbas
ateist75 skrev:Jag hämtade ut scannern idag och det var mycket smidigt att titta igenom dom system som finns i bilen. Man kan dessutom släcka felkoder om man vill. Nu hade jag inga felkoder i bilen men det var en gedigen lista med möjliga felkoder som scannern kan läsa av.
Man kan även se "live" värden när bilen är igång.
helt klart värt 1200 spänn.
Var köpte du den? Var den ny eller begagnad? Behöver man en dator (och programvara) till den? mm mm...
av xciso
En gammal tråd..men..
Jag söker oxå efter en diagnos.. Kan ej använda ppc då den bara fungerar från 01-

Jag har en S80 T6 99

Tack på förhand!

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.