Sida 1 av 1
Går det att uppgradera från 140 hk till 170 hk?
Postat: fre 08 jun 2007, 22:09
av Knutte2
Hej!
De flesta har nog hört att 140-hästarn och 170-hästarn är samma motor, men ett chip styr hur mycket du får ut. Stämmer detta? Och i så fall, går det att uppgradera till 170hk-motorn?
Detta är en seriös fråga och jag hade tänkt göra det på Volvo. Förstår också att bilen behöver reggas om och allt vad sånt innebär.
Jag kanske är helt fel ute, men om detta skulle funka, vad skulle hela kalaset kosta i så fall?
Postat: fre 08 jun 2007, 22:11
av Brainy
Volvo lär garanterat inte göra det åt dig, men det stämmer att det är samma motor hårdvarumässigt och går att ändra genom att byta mjukvaran. Detta görs bla av bsr
http://www.bsrab.se
mvh
Anders
Postat: fre 08 jun 2007, 23:17
av greeeken
Enligt Carman och en del andra här så sägs det att det inte går att göra 140 h motorn till 170 h.
Men den kan trimmas/programeras om till 188 hästar.
Som med all slags chippning trimmning så upphör garantierna.
Postat: lör 09 jun 2007, 00:03
av Motörhead
Runt 5000sek kostar det att "trimma" bilen. Efter vad jag har förstått så är gasspjället elektroniskt strypt, och vad programmvaran gör (i korthet) är att göra det möjligt att öppna spjället fullt. Om man kör normalt och håller sig inom rätt varvtal så ska inte motorn ta nån skada. Men om man buskör JÄMT så......
Och man ska tydligen kunna kräma ur runt 188 kusar om man tankar 98 oktan.
Postat: lör 09 jun 2007, 10:00
av Brainy
greeeken skrev:Enligt Carman och en del andra här så sägs det att det inte går att göra 140 h motorn till 170 h.
Men den kan trimmas/programeras om till 188 hästar.
Som med all slags chippning trimmning så upphör garantierna.
Kan och kan, tror dom flesta trimföretag skulle klara av det men anser att det är bättre att optimera motorn när dom ändå håller på.
mvh
Anders
Postat: lör 09 jun 2007, 10:33
av Frigge
greeeken skrev:Enligt Carman och en del andra här så sägs det att det inte går att göra 140 h motorn till 170 h.
Men den kan trimmas/programeras om till 188 hästar.
Som med all slags chippning trimmning så upphör garantierna.
Det går inte uppgradera en 140-170 hkr på "normal"väg. Volvoverkstäderna har inte tillgång till någon mjukvara som gör det.
Trimmar du en 140 hkr motor o sen lämnar in bilen för att motorvarningslampan lyser och någon gör ett programuppgradering så kommer den inte starta innan NY styrenhet har monterats = ca 10 000:-
Postat: lör 09 jun 2007, 11:18
av Knutte2
Tack för alla snabba svar. De ledde såklart till några följdfrågor
Att garantierna försvinner gör inget, för det är en -03:a som rullat drygt 10 000 mil, så garanti finns inte kvar ändå.
Det låter ju inte kul om man åker på en ny styrenhet. Som jag tolkar det så åker man på 10 000:- och får dessutom tillbaka den till en 140-hästars. Kan man undvika detta på något vis genom att säga att den har ett trimchip när man lämnar in den. Eller är det "standard procedure" att göra en programuppgradering vid sådana fel?
Finns det fler nackdelar man bör känna till om man installerar ett trimchip?
Postat: lör 09 jun 2007, 12:18
av jbl
Du kan undvika detta med att handla PPC ifrån BSR. Dvs gör den till orginal innan ingrepp hos volvo. Skulle nu Volvo uppgradera din styrenhet så kommer inte PPC steg 1 att kunna laddas. Man läser då ur nya mjukvaran med PPC och skickar dett via datorn hemma till BSR. Du får då en ny trimfil att läsa ned till din PPC via din dator.
Mer om detta hittar du på BSR hemsida.