Sida 1 av 1

[LÖST, var generatorns frihjul] Troligen defekt spännrulle multirem V70N -06 2.4 Bensin

Postat: tis 09 jul 2024, 14:49
av Klyge
Hej,

jag har ett missljud som sker när multiremmen är på som i videon:


Det är ett skallrande ljud som förvärras vid gaspådrag, däremot såg jag inte att spännrullen vobblade lika mycket som i klippet innan jag tog av den. När jag känner på spännrullen kan jag vicka den en del fram och tillbaka så jag misstänker att den är felet. Återstår dock att undersöka vevaxelns remskiva som Cedrix nämner var felet i hans fall i kommentaren till videon och även här:
viewtopic.php?p=884523#p884523

Frihjulet till generatorn har jag undersökt som i klippet nedanför och det fungerar som det ska.


Om vevaxelns remskiva är okej, räcker det med att byta bara spännrullen och inte hela spännaren? Den spänner bra vad jag kan se, fick ta i en del för att slacka multiremmen. I så fall, vilket moment ska spännrullens skruv dras till i så fall? Hittar inte det i min Haynesmanual.

Re: Troligen defekt spännrulle multirem V70N -06 2.4 Bensin

Postat: tis 09 jul 2024, 16:31
av Klyge
Här kommer en bild på vevaxelns remskiva. Gummit har börjat spricka och smulats sönder något. Borde jag byta den?

https://pixhost.to/show/29/489577025_re ... evaxel.jpg

Re: Troligen defekt spännrulle multirem V70N -06 2.4 Bensin

Postat: lör 13 jul 2024, 12:50
av Klyge
Dags för en uppdatering. Jag bytte spännrullen men missljudet återstår, däremot var rullen lite sliten så det var lika bra.
Ljudet hörs inte när multiremmen är av så det är någon av vevaxelns remskiva, AC-kompressorn, generatorns frihjul eller styrservopumpen som är boven.
Skulle behöva hjälp att avgränsa vart felet ligger, har skrivit den felsökning jag gjort nedan för varje komponent.

Här är ett klipp på missljudet:
https://streamable.com/8lwo0v

Felsökning:

Vevaxelns remskiva:
  • Gummit något slitet
  • Låter inget när multiremmen är av och skivan får snurra fritt utan belastning
AC-kompressor
  • Remskivan snurrar bra utan missljud
  • Ljudet förändras inte när kompressorn slår till och från
  • AC:n verkar fungera bra i övrigt
Generatorns frihjul
  • Remskivan i sig snurrar bra, inget glapp eller större motstånd
  • Frihjulet snurrar utan större motstånd åt ena hållet när jag spärrar generatorns fläkt med en skruvmejsel och snurrar inte åt andra hållet
  • När jag lyssnar med en skruvmejsel som stetoskop så tycker jag det låter mer här än hos styrservopumpen
Styrservopumpen
  • Remskivan snurrar bra utan motstånd, inget glapp
  • Låter mindre än hos generatorn när jag lyssnar med skruvmejsel som stetoskop
  • Inga bubblor i styrservobehållaren vilket skulle peka på problem med flödet till pumpen
  • Styrservooljan är på en korrekt nivå
  • Styrservon fungerar bra i övrigt
Just nu lutar jag åt generatorns frihjul men jag har heller inte kunnat hitta något uppenbart fel med det.
Tankar?

Re: [LÖST, var generatorns frihjul] Troligen defekt spännrulle multirem V70N -06 2.4 Bensin

Postat: lör 07 sep 2024, 15:41
av Klyge
Har löst problemet genom att byta frihjulet, förhoppningsvis har jag lyckats med en idiotsäker beskrivning av hur man gör här nedanför.

Köpte ett stetoskop på Biltema vilket gjorde det lättare att höra var missljudet kom ifrån jämfört med en lång skruvmejsel. Ljudet kom tydligt från generatorn när jag lyssnade med stetoskopet så jag bestämde mig för att byta frihjulet. Dessutom har jag läst en hel del på nätet om folk med liknande missljud och i majoriteten av fallen var det frihjulet även om det lätt kan misstas för t.ex. styrservopumpen.

Jag köpte Yatos specialverktygssats YT-0421 för 250 kr på Skruvat istället för Biltemas sats (71-058) som kostar 549 kr.
https://www.skruvat.se/Generator-verkty ... 93438.aspx

Köpte ett nytt frihjul från INA (ska vara samma tillverkare som Volvo original):
https://www.skruvat.se/Frihjulskoppling ... 30764.aspx

Du kan säkert hitta billigare verktyg där du inte får en hel sats. Det du behöver är en splineadapter med 33 kuggar/tänder samt ett spline M10 verktyg.
Dessa brukar skrivas som nedan i produktbeskrivningarna:

Spline adapter 22mm x 33T (H22, 33T)
Spline - M10 x 75mm (ibland är detta 65mm långt)

Mitt M10 verktyg var för långt för att få in med generatorn på plats, även med 65 mm långt verktyg så hade det nog inte gått på min bilmodell.
Så jag tog ut generatorn enligt Stefan Bergmans video nedan. Min remspännare lossades med en T60 hylsa men Biltemas hylsor är för långa för att få in med ett spärrskaft så jag köpte deras adaptersats 10-370 så att man kan sätta en blocknyckel på hylsan.



Frihjulet sitter ganska ordentligt så man behöver kila fast generatorn på något sätt. Skruvstäd är att rekommendera men själv fick jag nöja mig med att kila fast generatorn mellan en upphöjning i asfalten och en stolpe på min parkeringsplats.

Lossade sedan frihjulet med en 22 mm ringnyckel runt splineadaptern och 1/2" spärrskaft på M10 verktyget (följer med en 1/2" adapter i Yatos verktygssats) genom att häva med ringnyckeln medsols och låta spärrskaftet trycka mot asfalten.

Sen var det bara att montera det nya frihjulet i omvänd ordning. Lät 22 mm ringnyckeln stödja mot asfalten och drog M10 verktyget med en momentnyckel till 80 Nm enligt specifikation.

Nu är ljudet borta och problemet löst! Även om frihjulet inte var uppenbart defekt (t.ex. snurrar åt båda hållen när fläktbladen är spärrade) så var det gammalt och lite rostigt så det kärvade säkert under belastning.