Sida 1 av 1

Volvo S80 2016 Tappar tändningen, intermittent

Postat: mån 13 maj 2024, 16:54
av JohnPaul
Hej, jag har ett problem som varken en mekaniker på Bilia eller den jag brukar vända mig till förstår orsaken till.
Jag hoppas någon här kan känna igen problemet och vad som kan vara orsak så att jag kan se till att få åtgärdat.
Nu litar jag inte på bilen vilket är så jobbigt, jag vill inte skrota en fungerande bil om jag inte måste.

Bilen är en Volvo S 80 tillverkat 2006-10, 14 400 mil på mätaren.
2,5 liter fördelat på 5 cylindrar, blyfri bensin, 1467 kW. Automat, Triptronic.

Sedan en tid tillbaka så, jag vet inte hur jag ska förklara det , så lägger motortändningen av, då och då.
Det är sällan efter mindre än några mils körning och när det händer så är det under 0,3-1 sekund som om alla cylindrar blir utan tändning och ofta kommer 2-4 repetitioner med någon knapp och udda sekunds mellanrum, som om bilen sas “pustar ut” för att sedan gå utan problem igen.
Det händer oaktat väder, oaktat om bilen har lite eller mycket gas, oaktat mycket eller lite bensin i tanken, det har aldrig hänt på tomgång.
Idag körda jag från Jönköping till Stockholm, en resa på drygt 30 mil och efter ca 40 minuter kom första “skovet”, fick sedan dryga dussinet till, varje gång tar sas lite på nerverna, det vara vaken jämt eller ojämnt spritt över tiden, ofta efter ett skov gick det 10-45 minuter innan nästa "skov" och dom var alla 1-5 stycken “korta tapp av tändning”, och det kom ett långt avbrott efter runt 2 timmars körning som varade ca 8 sekunder varvid hastigheten sänktes markant och jag fick tända varningsblinkern på E4 då jag trodde att nu är det kört.
När det händer fungerar allt annat, alla instrument ser okej ut och lyser normalt, det är sas bara motorns tändsystem som intermittent lägger av en kort kort stund och när det sker sker det ofta med ett par upprepningar med 0,3-1 sekunders mellanrum och lika långa uppehåll varvid bilen rycker, inga varningar finns eller ges av systemet.

När jag hade den på verkstad och koderna läste av sa den ena mekanikern nått i stil med att det fanns ett larm (av flera, inga alvarliga, alla och jag tror han sa för högt tryck i någon komponent/del men han sa att det ansåg han osannolikt som orsak, den andra mekanikern kunde inte upprepa felet och då inte första orsak.

Tändstift (b.la) byttes vid senaste servicen för runt ett år sedan.

Hoppas någon känner igen denna beskrivning och kan ge tips för så här kan jag inte ha det, och mekanikern kan inte laga det som vid besök inte verkar trasigt.

Med vänliga hälsningar, Arne ([email protected])

Re: Volvo S80 2016 Tappar tändningen, intermittent

Postat: mån 13 maj 2024, 17:06
av ziggeman
Kan det handla om jordning? Kanske någon tändspole är sprucken och gnistan hoppar, så att cylindrarna misständer? Glapp till ECM? Låter ju märkligt att inte teknikerna kan ha flera idéer. Jag kommer inte på något annat än dessa, och jag hoppas det hjälper dig lite påvägen.

Re: Volvo S80 2016 Tappar tändningen, intermittent

Postat: mån 13 maj 2024, 17:21
av JohnPaul
Tack, stort tack, jag har tänkt på tändspole men jag tycker spontant att då borde det misstända mer eller mindre hela tiden eller inte tända alls på den cylindern där det ev. är fel på tändspolen , men det är ju inte säkert så nu jag ska givetvis be mekanikerna se över alla tändspolar noga, och se över ev, glapp till ECM.
Och jag hoppas han har fler idéer vid det kommande besöket.

Re: Volvo S80 2016 Tappar tändningen, intermittent

Postat: mån 13 maj 2024, 22:42
av Prophetone
Kan vara bränslepump - ger ingen felkod. Igensatt bränslefilter? Hade själv likn symptom som du beskriver och bytte tändspole som var dålig. Efter ett par dagar samma symptom som återkom, bytte då alla tändspolar och då blev det bra - i 1500 mil drygt, sen kom alla symptom tillbaka. Bytte då en tändspole och satte tillbaka en av sparade original tändspole och allt var frid o fröjd i en vecka ungefär. Märkte då att själva isoleringen utav elkablarna till den elektriska kontakten på tändspolen, den var avskavd - så tog eltejp och isolerade. Vips så var problemet löst! Motorn går bättre än nånsin nu och den är ändå 22 år gammal med drygt 34.000 mil på mätaren. Hoppas du får löst ditt problem för det är som du mkt riktigt påpekar väldigt jobbigt för de stackars nerverna i längden att hela tiden sitta som på nålar o undra "kommer det å hålla.."?