Volvo S80 2016 Tappar tändningen, intermittent
Postat: mån 13 maj 2024, 16:54
Hej, jag har ett problem som varken en mekaniker på Bilia eller den jag brukar vända mig till förstår orsaken till.
Jag hoppas någon här kan känna igen problemet och vad som kan vara orsak så att jag kan se till att få åtgärdat.
Nu litar jag inte på bilen vilket är så jobbigt, jag vill inte skrota en fungerande bil om jag inte måste.
Bilen är en Volvo S 80 tillverkat 2006-10, 14 400 mil på mätaren.
2,5 liter fördelat på 5 cylindrar, blyfri bensin, 1467 kW. Automat, Triptronic.
Sedan en tid tillbaka så, jag vet inte hur jag ska förklara det , så lägger motortändningen av, då och då.
Det är sällan efter mindre än några mils körning och när det händer så är det under 0,3-1 sekund som om alla cylindrar blir utan tändning och ofta kommer 2-4 repetitioner med någon knapp och udda sekunds mellanrum, som om bilen sas “pustar ut” för att sedan gå utan problem igen.
Det händer oaktat väder, oaktat om bilen har lite eller mycket gas, oaktat mycket eller lite bensin i tanken, det har aldrig hänt på tomgång.
Idag körda jag från Jönköping till Stockholm, en resa på drygt 30 mil och efter ca 40 minuter kom första “skovet”, fick sedan dryga dussinet till, varje gång tar sas lite på nerverna, det vara vaken jämt eller ojämnt spritt över tiden, ofta efter ett skov gick det 10-45 minuter innan nästa "skov" och dom var alla 1-5 stycken “korta tapp av tändning”, och det kom ett långt avbrott efter runt 2 timmars körning som varade ca 8 sekunder varvid hastigheten sänktes markant och jag fick tända varningsblinkern på E4 då jag trodde att nu är det kört.
När det händer fungerar allt annat, alla instrument ser okej ut och lyser normalt, det är sas bara motorns tändsystem som intermittent lägger av en kort kort stund och när det sker sker det ofta med ett par upprepningar med 0,3-1 sekunders mellanrum och lika långa uppehåll varvid bilen rycker, inga varningar finns eller ges av systemet.
När jag hade den på verkstad och koderna läste av sa den ena mekanikern nått i stil med att det fanns ett larm (av flera, inga alvarliga, alla och jag tror han sa för högt tryck i någon komponent/del men han sa att det ansåg han osannolikt som orsak, den andra mekanikern kunde inte upprepa felet och då inte första orsak.
Tändstift (b.la) byttes vid senaste servicen för runt ett år sedan.
Hoppas någon känner igen denna beskrivning och kan ge tips för så här kan jag inte ha det, och mekanikern kan inte laga det som vid besök inte verkar trasigt.
Med vänliga hälsningar, Arne ([email protected])
Jag hoppas någon här kan känna igen problemet och vad som kan vara orsak så att jag kan se till att få åtgärdat.
Nu litar jag inte på bilen vilket är så jobbigt, jag vill inte skrota en fungerande bil om jag inte måste.
Bilen är en Volvo S 80 tillverkat 2006-10, 14 400 mil på mätaren.
2,5 liter fördelat på 5 cylindrar, blyfri bensin, 1467 kW. Automat, Triptronic.
Sedan en tid tillbaka så, jag vet inte hur jag ska förklara det , så lägger motortändningen av, då och då.
Det är sällan efter mindre än några mils körning och när det händer så är det under 0,3-1 sekund som om alla cylindrar blir utan tändning och ofta kommer 2-4 repetitioner med någon knapp och udda sekunds mellanrum, som om bilen sas “pustar ut” för att sedan gå utan problem igen.
Det händer oaktat väder, oaktat om bilen har lite eller mycket gas, oaktat mycket eller lite bensin i tanken, det har aldrig hänt på tomgång.
Idag körda jag från Jönköping till Stockholm, en resa på drygt 30 mil och efter ca 40 minuter kom första “skovet”, fick sedan dryga dussinet till, varje gång tar sas lite på nerverna, det vara vaken jämt eller ojämnt spritt över tiden, ofta efter ett skov gick det 10-45 minuter innan nästa "skov" och dom var alla 1-5 stycken “korta tapp av tändning”, och det kom ett långt avbrott efter runt 2 timmars körning som varade ca 8 sekunder varvid hastigheten sänktes markant och jag fick tända varningsblinkern på E4 då jag trodde att nu är det kört.
När det händer fungerar allt annat, alla instrument ser okej ut och lyser normalt, det är sas bara motorns tändsystem som intermittent lägger av en kort kort stund och när det sker sker det ofta med ett par upprepningar med 0,3-1 sekunders mellanrum och lika långa uppehåll varvid bilen rycker, inga varningar finns eller ges av systemet.
När jag hade den på verkstad och koderna läste av sa den ena mekanikern nått i stil med att det fanns ett larm (av flera, inga alvarliga, alla och jag tror han sa för högt tryck i någon komponent/del men han sa att det ansåg han osannolikt som orsak, den andra mekanikern kunde inte upprepa felet och då inte första orsak.
Tändstift (b.la) byttes vid senaste servicen för runt ett år sedan.
Hoppas någon känner igen denna beskrivning och kan ge tips för så här kan jag inte ha det, och mekanikern kan inte laga det som vid besök inte verkar trasigt.
Med vänliga hälsningar, Arne ([email protected])