Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576830
Hej alla,

Är det någon som vet vilka av gassystemets komponenter i en Bifuel som kan sätta felkoder i en -02:a? Jag vet att stegmotorn kan göra det (se längre förklaring nedan), men är det fler? Magnetkontakten vid gastankarna? Gasfördelaren? Gasrycksregulatorn? Några andra gaskomponenter finns väl inte bortsett från rör och slangar?

Anledningen till att jag frågar är att jag pluggade mitt gassystem för två år sedan pga att komposittanken uppnått sin 20-årsgräns. Efter ungefär ett år tändes motorlampan och efter utläsning med VIDA konstaterades att det var stegmotorn som havererat. Jag inte är så sugen på att lägga ett gäng tusenlappar på att låta laga en komponent som bilen inte ens kan använda längre, speciellt som den kan gå sönder igen.

Därför ska jag snart låta en kille som pysslar med omprogrammering av bilar kika på min CEM. Förhoppningen är att han kan ordna så att bilen glömmer bort att den ens varit en gasbil, och istället tror att den är en helt vanlig femcylindrig bensin 2,4 l resten av sitt liv. På så sätt elimineras risken att någon gammal passiv gaskomponent sätter felkod som tänder motorlampan.

Jag tänker att det vore bra att kunna informera killen om vilka komponenter han ska leta efter i CEM-"koden".
VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]