Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1murr234
#1576451
V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen går som en klocka men ändå tänds motorlampa igen efter typ 1 mil 😔. När jag köpte bilen 2022 så hade dom bytt en givare, oklart vilken men är ju nu säker på att det var kamaxelgivare.
Bilen gick ca 6 månader sen tändes lampa igen, sen höll den på att tända/släcka sig själv nån månad, sen lös den konstant. Bilen upplevdes lite tröttare och ryckte otroligt mycket om man råka gasa iväg på ettan men ändå fullt körbar, ingen konstig tomgång, alltid startat och gått. Släckte kod och lampa till besiktning 2023 och lampan var släckt I nån dag sen tändes den igen och lyst sen dess.
Nu till besiktning så tänkte jag att jag byter den men det sket sig ju, förutom att bilen går så mycket bättre, piggare och man kan gasa iväg på ettan utan att dra på sig en wiplashskada 🙄😊. Vad kan nästa steg vara, kan ju inte besikta med en motorlampa som lyser trots att bilen går som en dröm 😔? Bilmek menar på att det ända nu är att jag åker till Rejmes så dom får göra en stor felsökning, låter ju lite väl drastiskt 😔
#1576491
På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT motor) lejde jag bort kamremsbytet (kunde inte själv, nybytt knäled) och dom hade problem. Fick bärja bilen vid provkörning. Dom bytte en kamaxel givare och vi körde några år. Sedan blev det dax för kamremsbyte igen och då var jag frisk och bytte den själv. Då stod avgaskammen en kugg fel. Dom hade alldså satt kamaxel en kugg fel och satt i en (eftermarknads?) kamaxel givare som inte var så känslig. Bilen blev snabbare och starkare när avgaskammen kom rätt
#1576511
1murr234 skrev:Lös motorlampan och visade det nån felkod, eller upptäckte du det bara när du bytte?
Nej, verkstaden som bytte kamremen sa' bara att dom fick problem, inget om att någon lampa. Det lyste aldrig någon lampa under dom åren vi hade den bilen (16 år, 18000 mil).
Jag bytte den 9 år efter dom bytt den (10 år eller 18000 mil)
AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]

1. Att det går att sätta på s[…]

Om du senare skall sälja en sån bil som[…]

Däckslitage insidan.

Återkom gärna när du gjort en hjul[…]