- lör 13 apr 2024, 22:33
#1576057
Hej, jag började för några dagar sedan få problemet att den orangea motorlampan tänds, så jag kopplade in felkodsläsaren och fick "P0130 o2 sensor circuit bank 1 sensor 1".
Jag har provat att koppla loss kontakterna på både sensor 1 och sensor 2 för att jämföra skillnaden i ohm mellan dom båda.(de två likadant färgade uppvärmingspolerna). Sensor 1 har 2.5 ohm och sensor 2 har 6.5 ohm. Jag testade även om polerna nådde fram mellan säkringslådan och sladden fram till respektive kontakt och det funkade som det ska.
Jag prövade också att mäta spänningen över tid med en varm motor samt vid olika gaspådrag för att se om det blev någon stor skillnad. Sensor 1 är oftast fsst på 0.500 volt med går upp till typ 0.550 och ibland ner till typ 0.450 medans sensor 2 går från allt mellan 0.1 till 0.825 när jag mäter med min iCarsoft CR pro felkodsläsare.
Jag har släckt alla koder och hade tänkt vänta och se om det kommer tillbaka. Den ovala (tratten?) som satt närmast kylaren hade åkt ut litegrann men det tänker jag inte borde ha någon större inverkan på detta utan snarare allt luftflöde efter luftfiltret snarare.
Har ni några idéer eller har ni kanske stött på detta själva? Vissa verkar ha chansat med att byta sensor 1 bank sensor 1 (lambdasond) och för andra så har det inte hjälpt.
Förra ägaren har dokumenterat servicar från bilia nitiskt och där har jag ej sett att den någonsin blivit bytt och från vad jag har läst så brukar dom hålla cirka 15,000 mil, men jag vill gärna veta definitivt innan jag köper en dyr del. I värsta fall så får jag åka till en mekaniker med vida felkodsläsare, typ Volvo.
Tackar så mycket i förväg.
Tillägg: har nu fått koden: 2120 front heater oxygen sensor(ho2s) control element. Verkar vara att spänningen är för låg i sensor 1.
Jag har provat att koppla loss kontakterna på både sensor 1 och sensor 2 för att jämföra skillnaden i ohm mellan dom båda.(de två likadant färgade uppvärmingspolerna). Sensor 1 har 2.5 ohm och sensor 2 har 6.5 ohm. Jag testade även om polerna nådde fram mellan säkringslådan och sladden fram till respektive kontakt och det funkade som det ska.
Jag prövade också att mäta spänningen över tid med en varm motor samt vid olika gaspådrag för att se om det blev någon stor skillnad. Sensor 1 är oftast fsst på 0.500 volt med går upp till typ 0.550 och ibland ner till typ 0.450 medans sensor 2 går från allt mellan 0.1 till 0.825 när jag mäter med min iCarsoft CR pro felkodsläsare.
Jag har släckt alla koder och hade tänkt vänta och se om det kommer tillbaka. Den ovala (tratten?) som satt närmast kylaren hade åkt ut litegrann men det tänker jag inte borde ha någon större inverkan på detta utan snarare allt luftflöde efter luftfiltret snarare.
Har ni några idéer eller har ni kanske stött på detta själva? Vissa verkar ha chansat med att byta sensor 1 bank sensor 1 (lambdasond) och för andra så har det inte hjälpt.
Förra ägaren har dokumenterat servicar från bilia nitiskt och där har jag ej sett att den någonsin blivit bytt och från vad jag har läst så brukar dom hålla cirka 15,000 mil, men jag vill gärna veta definitivt innan jag köper en dyr del. I värsta fall så får jag åka till en mekaniker med vida felkodsläsare, typ Volvo.
Tackar så mycket i förväg.
Tillägg: har nu fått koden: 2120 front heater oxygen sensor(ho2s) control element. Verkar vara att spänningen är för låg i sensor 1.