Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorsken
#1576057
Hej, jag började för några dagar sedan få problemet att den orangea motorlampan tänds, så jag kopplade in felkodsläsaren och fick "P0130 o2 sensor circuit bank 1 sensor 1".

Jag har provat att koppla loss kontakterna på både sensor 1 och sensor 2 för att jämföra skillnaden i ohm mellan dom båda.(de två likadant färgade uppvärmingspolerna). Sensor 1 har 2.5 ohm och sensor 2 har 6.5 ohm. Jag testade även om polerna nådde fram mellan säkringslådan och sladden fram till respektive kontakt och det funkade som det ska.

Jag prövade också att mäta spänningen över tid med en varm motor samt vid olika gaspådrag för att se om det blev någon stor skillnad. Sensor 1 är oftast fsst på 0.500 volt med går upp till typ 0.550 och ibland ner till typ 0.450 medans sensor 2 går från allt mellan 0.1 till 0.825 när jag mäter med min iCarsoft CR pro felkodsläsare.

Jag har släckt alla koder och hade tänkt vänta och se om det kommer tillbaka. Den ovala (tratten?) som satt närmast kylaren hade åkt ut litegrann men det tänker jag inte borde ha någon större inverkan på detta utan snarare allt luftflöde efter luftfiltret snarare.

Har ni några idéer eller har ni kanske stött på detta själva? Vissa verkar ha chansat med att byta sensor 1 bank sensor 1 (lambdasond) och för andra så har det inte hjälpt.

Förra ägaren har dokumenterat servicar från bilia nitiskt och där har jag ej sett att den någonsin blivit bytt och från vad jag har läst så brukar dom hålla cirka 15,000 mil, men jag vill gärna veta definitivt innan jag köper en dyr del. I värsta fall så får jag åka till en mekaniker med vida felkodsläsare, typ Volvo.

Tackar så mycket i förväg.

Tillägg: har nu fått koden: 2120 front heater oxygen sensor(ho2s) control element. Verkar vara att spänningen är för låg i sensor 1.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576078
Den främre lambdasonden är en reglersond och ska växla mellan c:a 0,1 och 0,9V. Du bör jorda multimetern på motorn för att undvika felvisning p.g.a dålig kontakt mellan motor och kaross. Den bakre är en kontroll sond som (om den främre fungerar) ska visa ett någor så när fast värde på c:a 0,8V. Hittade detta på nätet, verkar vara en bra instruktion. Tänk på att sonderna ska vara ordentligt varma när du mäter
https://club.autodoc.se/magazin/allt-om ... tiga-fakta
av Gorsken
#1576088
Tack, efter att ha följt guiden efter bästa förmåga så får jag dessa mätvärden med respektive kall och varm motor enligt guiden:

2.5 ohm mellan värmekablarna i kontakten för sensor 1. (Detta test gjordes innan resten av testerna med kall sensor, motor). Jag satt fast multimeterns svarta pol med en krokodil-klämma i jord-flätan som är fäst i toppen, baktill på motor för testet. Felkoderna släckte jag precis innan jag stängde av bilen vid senaste turen.

Kall motor, motor igång
Värme 1 - 14.30v
Värme 2 - 14.30v
Fas eller jord 1 - 2.79 v
Fas eller jord 2 - 12.18v

Varm motor, motor igång
Värme 1 - 3.30v
Värme 2 - 14.30v
Fas eller jord - 3.80v
Fas eller jord 2 - 3.80v

Jag ber om ursäkt om jag inte vet vilken av dom olikfärgade kablarna som var fas respektive jord. Det kan ju vara så att jag har gjort fel, jag är ingen expert när det kommer till el. Men för att kunna mäta "till den pol på fordonets kontakt (4.)" så behöver man ju koppla loss den utgår jag ifrån, alltså för att mäta om det kommer rätt volt genom varje sladd fram till kontakten som man sedan kopplat ihop med lambdasondens kontakt, har jag fel? Det hade ju hjälp om guiden vore lite mer spicifik och mindre svepande. "Fordonets kontakt" t.ex. Eftersom att spänningen borde ligga mellan 0.1-0.9, vilket det inte gör enligt detta test så vet jag inte vad jag ska dra för slutsats då min felkodsläsare mätte upp allt mellan 0-0.935 V när jag gör ett live-data test av sensor 1 och sensor 2:

Frame 1/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.500V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.375V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 10/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.565V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.320V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 20/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.510V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.740V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 30/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.485V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.200V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 40/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.430V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.915V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 50/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.440V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.190V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 60/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.465V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.930V
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 68/68:
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S1) ----- 0.465V
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.925V


Detta är bara för att ge er en idé, om jag skulle posta alla stycken så skulle det bli ett väldigt långt inlägg. Jag gasade upp till 2500-3000 rpm ett par gånger bara för att se om det hände något i detta test därav den stora skillnaden i spänning för sensor 2 men om det bara är tomgång så ligger sensor 1 stabilt på ca 0.500v och sensor 2 på ca 0.840v +- 0.015v. Jag vill inte spekulera i onödan men kan det vara luft-läckage som spökar? Jag har inte en ångmaskin men det kanske vore något att pröva.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]