Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575885
Tömde oljan i 6vxl autlåda, och fyllde ny. Alltså jag spolade inte lådan eftersom man hört att bilar som gått långt ska man helst inte byta all olja på samma gång. Gjorde en adaption och nollställde räkneverket med datorn. När jag provkörde märker jag att den växlar väldigt hårt mellan 1an och 2an om man kör normalt (hela bilen rycker) Gasar man på ordentligt går det mjukare. Alla andra växlar går helt perfekt.
Vad kan man göra ? Har inga felkoder på lådan. Borde man spola lådan ? 35k + mil och oklart när lådan servades sist. Innan bytet fungerade den hur bra som helst
#1575903
Det var nog otaktiskt att nollställa räknaren med merparten av den gamla oljan kvar. Jag gissar att det är interna Volvohemligheter exakt vad det påverkar, men det verkar ju troligt att mjukvaran gör lite annorlunda val nu när den tror att oljan är ny.
#1575960
TS skulle helt enkelt gett fasiken i att byta olja i en låda som växlade bra förövrigt, men det är försent nu. att nollställa räknaren har ingen betydelse för hur den växlar, antingen har slipmedlet följt med ut el så har något blivit knas med adaptionen

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]