Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enilsson1
#1575871
Hej, min abs håller på att strula på min v70. Allt började för ca två månader sen. Abs lampan och antispi/sladd lampan började lysa i panelen. Läste av felkoderna med felkodsläsare och den visar att det är fel vänster fram, fel kod P0502, att abs sensorn har felaktig signal. Köpte då en ny på biltema och satte dit. Allt fungerade sen felfritt fram tills nu...

Denna gång lyser bara abs lampan (oftast) ibland slocknar den. Ibland när man bromsar blir det ett motstånd i bromsen. Tog ner däcket och kollade. Centrum bulten (den in i drivxlen) var då lös. Satte dit den igen och då fungerade det i en dag ungefär. Sen började det igen. Gjorde samma visa igen, tog bort däcket igen och kollade. Misstänkte då att kransen var trasig eftersom sensorn va ny bytt. Köpte därför en ny krans på biltema. När jag plockat bort drivaxlen trillar packningen i hjulagret i bitar och är helt trasig. Misstänker då att den kan ha hammar framför sensorn på något sätt och orsakat felet. Jag köper då en ny packning och byter den, bytte även abs ringer/kransen för säkerhets skull öven fast den var hel. Satte mig sen i bilen och provkörde. Kom ca 1km innan samma fel uppstår igen.

Vad ska jag göra? Vad kan vara fel? Är det biltemas givare som är usel? Finns det andra saker som kan gå sönder? Hoppas någon kan hjälpa mig då jag börjar bli riktigt less på detta.
av Enilsson1
#1575936
Nu vet jag inte vad som är fel. Senast jag sökte med felkodsläsaren fick jag fel höger fram felaktig signal. Nu när jag sökte fick jag fel vänster fram och höger bak, det står "ingen signal". Tog bort felkoderna och kunde köra ca 2mil sen började det igen. Är det bcm enheten som håller på och ge sig eller vad är det frågan om?
av Knuglen
#1576922
Jag har ingen lösning åt dig men jag har haft återkommande problem men för mig är det alltid vänster fram som ger felkod. Det faktum att du får flera olika givare doftar ju tyvärr lite BCM-problem.
Jag såg i din andra tråd att du nu bytt BCM.

Jag har tyvärr läst mer än jag önskar för att hitta ledtrådar till mitt problem och det verkar tyvärr inte sällan vara kompatibilitetsproblem med utbytesboxar.
Är det ett alternativ att lösa om pinnarna i din gamla box alternativt skicka den till recar om du själv inte är sugen?
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]