Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ArvidCarlsson
#1575248
Hej!
När jag var ute o körde och gjorde en kraftig acceleration så började motorlampan blinka och bilen började gå riktigt illa. Felkoden jag fick var 3503.

Testade direkt att byta spole men det hjälpte inte. Har därefter nästan bytt ut varenda del i motorutrymmet men ingenting verkar fungera. Märkte däremot sist att det inte kommer någon gnista på två cylindrar (vilket felkoden säger), men varenda gång jag testar gnistan så hoppar den på olika cylindrar. Första gången kom det ingen gnista på 1:a och 3:e cylindern. Gången därpå testade jag att byta plats på första och andra spolen för att igen se om det var något fel på den. Men då misstände istället 2:an och 4:an istället?

Funderade då på om det var något fel i chipet i ECM-boxen så lämnade in den på felsökning men inget fel hittades. Antar att det är något elfel/jordfel någonstans men har kört fast lite nu. Någon som har någon idé vad jag kan göra?

Mvh
Arvid Carlsson
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1575290
Vilka delar har bytts? Har du kollat hur kablaget till spolarna ser ut? Är inte ovanligt att plaströren som ska skydda vittrar bort med åren och kablarna går sönder. Kolla även kontakterna mot spolarna.
av ArvidCarlsson
#1575300
Har bara kollat som snabbast att allt ser helt och rent ut men det skulle nog inte skada att göra det lite noggrannare. Tack!

Det som är gjort hittills är bytt VVT-ventil, bytt vevhusventilation, komptestat, bytt tändstift, köpt ny spole men satte tillbaka den gamla då det inte fungerade, testat soppatryck, gjort rent alla anslutningar och kontakter, kollat så katalysatorn inte är igensatt samt felsökt ECM-boxen.

Känns inte som att det är så mycket kvar att göra nu:)
Ac

Skulle definitivt byta ut slangen, aldrig vå[…]

Fälgar

Pegasus("R")-replicor. Finns/fanns med a[…]

Vad har du för bilmodell, årsmodell o[…]

Wohooo! :party: