Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Radero12
#1574697
Hej,

Då jag ej hittade denna info när jag behövde den tänkte jag dela med mig. Det var så att jag var ute och körde och upplevde att det huggde i bakaxeln på ett otrevligt sätt. Efter lite klurande kunde jag koka ner det till att det var awd:n som kopplade i och ur. Detta hände vid svagt gaspådrag rakt fram (torr asfalt) lite kraftigare gaspådrag men även i rondeller. Det visade sig vara att handbromsen som låg på lite och gjorde så att bakhjulen snurrade långsammare än framhjulen och då trodde datorn att framhjulen slirade och kopplade in awd:n. Sen när den var i kopplad så kopplade den ur ganska fort pga ”nu slirar det ej längre” och så här var det fram och tillbaka. Först trodde jag att nu är antingen bakaxel eller haldex skrot.

Men efter att jag bytt ut hävarmarna som var rostiga och tröga som gjorde att handbromsen låg på fungerar bilen klockrent nu!🥳

/Tobias
V60 2023 Android Auto

Du loggar in med ditt Google konto i Android syste[…]

Lite trögt svar på min egen fråga[…]

volvo 965 Elstrul

Hej, Sonen har el problem på sin 960 och det[…]

Hej, Nej det där var något annat ljud.[…]