Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574587
Jajamen, det är ytterligare en tråd om klonkande ljud i framvagnen! Jag har skummat igenom existerande trådar här och annorstädes men har inte hittat något som klockrent förklarar min problematik, så tänkte be om lite goda råd från de med mer expertis.

Jag noterade ett klonkande ljud i vänster framvagn förra året, lokaliserat någonstans i närheten av där man placerar sin vänstra fot, möjligtvis ovanför. Först uppträdde ljudet bara när man körde över gupp, så tänkte direkt att det var dags att byta krängningshämmarstagen. Sagt och gjort, men klonkandet kom strax tillbaka. Det har blivit värre med tiden och jag får intrycket att man rentav känner det svagt i bilens golv med vänsterfoten. Kan noteras att det inte verkar ha något att göra med att man svänger åt endera håll. Det uppträder nu oftast:

- När man går från stillastående till i rörelse, precis när man släppt upp kopplingen och bilen börjar röra på sig hör man ett högt KLONK.
- Mellan växlingar (oftast mellan 2:a och 3:e växel).
- Ojämnheter i vägen och gupp (dock ej konsekvent, ibland sväljer bilen stora gupp utan minsta ljud).

Min nästa misstanke var motorfästena. Bytte igår det som kallas undre främre motorfäste, eller lower torque rod, vilket var helt slut med massiva glapp. Dvs detta: https://vparts.se/se/polyuretan-motorfa ... 042pu.html

Bilen var helt tyst några km, men sedan var klonket tillbaka. Verkar som att det försvinner ett tag när man lyfter upp bilen. Har även införskaffat nya motorkuddar och fästet som sitter på höger sida under kamremmen, vilka jag ska byta inom kort, men det verkar inte vara dessa som strular.

Jag har haft bilen uppe ett antal gånger, ryckt och slitit i spindel, länkarm mm. men utan att kunna framkalla ljudet. Förslag på var jag ska leta och hur jag ska gå tillväga?

En misstanke är att det är bussningen till subframen, bakre på vänster sida, som är slut. Dvs dessa: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =39116&t=1

Placeringen stämmer ungefär, och en beskrivning av problemet fick mig att haja till:

A knocking noise that may occur when drivingat low speeds on uneven road or at sharp turns, can be caused by one of the the rear sub frame bushings moving in the sub-frame. The knocking can sometimes also be felt in the floorboard under the drivers feet.

Finns det någon metod för att kontrollera dessa?
#1574598
Du behöver börja med att kontrollera det mest fundamentala/vanliga.

1. Spindeled.
2. Styrled/P-ände
3. Krängarstag (igen, beroende på om du köpt original eller ej).
4. Fjäderbenslager och fjäderbenstalrik.

Först därefter kan man börja bredda sitt sökande men i 9 fall av 10 är det något av ovanstående.
#1574658
rosefors skrev: lör 30 mar 2024, 14:36 Du behöver börja med att kontrollera det mest fundamentala/vanliga.

1. Spindeled.
2. Styrled/P-ände
3. Krängarstag (igen, beroende på om du köpt original eller ej).
4. Fjäderbenslager och fjäderbenstalrik.

Först därefter kan man börja bredda sitt sökande men i 9 fall av 10 är det något av ovanstående.
Tack för svar! OK, jag ska göra en ny inspektion av dessa komponenter. När det gäller 3 och 4 är jag lite skeptisk då jag redan varit på dessa till leda. Kräningshämmarstagen byttes till nya (SKF) på hela bilen i november, klonkadet försvann bara i några km efter bytet, precis som när jag hade lyft bilen häromdagen. Kan ej heller lokalisera några glapp. Vad gäller fjäderbenslagring och tallrik har jag inte kunnat lokalisera några problem där heller - inget låter eller tycks glappa när jag vrider på ratten och inspekterar fjäderbenet. Trots djup kompression av fjäder och dämpare vid stillastående så är det knäpptyst. När jag kör uppkommer ljudet inte heller till följd av att jag svänger eller konsekvent vid någon märkvärd kompression av fjäder och dämpare.

Jag ska ta en ny vända med detta så återkommer jag.
#1575750
rosefors skrev: sön 31 mar 2024, 15:26 Gör så. Det är bättre att dubbelkolla dessa 4 punkter innan man går vidare och breddar sin felsökning.
Då har jag gjort en ny felsökning med följande resultat:

- Kan inte hitta något glapp i varken styrleder, spindelled eller länkarm. Bussningarn ser fräscha ut och verkar så styva som de ska vara när jag använt mig av kofoten.

- Jag lyckades dock reproducera det klonkande ljudet! När jag lyfter bilen (lyfter i mitten av tvärbalken mellan främre subframefästena) går det att locka fram ett eller flera rejäla KLONK. När jag stoppade in huvudet under bilen medan någon annan lyfte verkade det som att klonket kommer från bakre subframebussning. Svårt att vara helt säker. Video finns! Bussningen ser dock OK ut - inga uppenbara skador eller slitage, och inga glapp heller vad jag kan hitta.

Klonkljud (kommer efter jag lyft en bit):


- Jag hittade även ett gnisslande/”durrande” ljud från toppen av fjäderbenet som uppstår när man svänger fram och tillbaka. Antar att det är fjäderbenslagringen… Video finns även på detta:


Den spontana känslan är att detta är två olika saker, inte minst då klonkandet verkar komma från bussningen. Men fjäderbenslagringen kanske kan producera detta ljud också?
#1576340
Fjäderbenslagret är slut iaf. Det kan vi vara tämligen säkra på.

Dock när man är där och rotar så bör man byta övre Fjäderbenstalrik samt isolator samtidigt som ett minimum. Jag håller med om att byta fjäderbenen är lämpligt om dom inte bytts nyligen.
#1576614
rosefors skrev: ons 17 apr 2024, 22:31 Fjäderbenslagret är slut iaf. Det kan vi vara tämligen säkra på.

Dock när man är där och rotar så bör man byta övre Fjäderbenstalrik samt isolator samtidigt som ett minimum. Jag håller med om att byta fjäderbenen är lämpligt om dom inte bytts nyligen.
Tackar! Köpte nya kompletta fjäderben från Vparts, ska byta dem under dagen.
#1576679
Den klonkar fortfarande! Dock betydligt mindre, så det verkar som att både fjäderbenslagringen och (antagligen) subframebussningen skapade liknande ljud. Men det distinkta klonket som känns i golvet är kvar. Suck… Detta blir en dyr historia. Väldigt trevligt med fräscha fjäderben dock, måste jag säga!

Kan det vara någon idé att pressa i dylika? https://vparts.se/se/polyuretan-subfram ... -xc90.html

Först börjar du pruta på den tillt[…]

Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]

@fjohan82 , Prydligt värre. Är väl[…]