Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574374
Jag bytte vevhusventilationen för ca 2 månader sedan och under förra veckan så såg jag av en slump att den var väldigt blöt under plastkåpan under motorn och plockade bort den och såg att det var rätt mycket olja som hängde under motorn....
Jag har kollat runt och försöker hitta vart det skulle kunna komma ifrån, och jag gissar på att det kanske kan komma från den lilla "adaptern" som är "H" på bild 1?? Den sitter ju inte med någon slangklämma utan skall bara vara att pressa på..
Efter att jag gjort rent motorn så tar det bara någon mil innan den är lika oljig igen, och oljan kommer väldigt högt uppifrån, kabeln som syns lite ovanför oljestickan på bild 2 är helt oljig.

Jag har kollat så gott jag kan ovan och under motorn och jag tycker inte att jag ser att det är solklart att oljan kommer från den lilla adaptern till oljefällan så jag är inte helt övertygad.
Jag har inte märkt av någon oljeförlust på stickan sedan jag upptäckte läckaget för en vecka sedan
Finns det andra ställen som det skulle kunna vara?

Såg att det hängde en droppe olja under turbon också..

Mvh
Bilagor
431909365_388279950648248_3006120988588053497_n.jpg
Turbo
431909365_388279950648248_3006120988588053497_n.jpg (217.27 KiB) Visad 287 gånger
419280665_727755855892019_3728881537517702649_n.jpg
Bild 2
419280665_727755855892019_3728881537517702649_n.jpg (129.9 KiB) Visad 287 gånger
vevhus.jpg
Bild 1
vevhus.jpg (101.02 KiB) Visad 287 gånger
#1576380
Det är vanligt att en gammal turbo fuktar på det viset, mina volvos ser likadana ut.
Jag bytte PCV själv för ett år sedan och det är viktigt att "H" är korrekt monterad, tydligen flera som fått läkage där. Vissa tar bort, gör rent och applicerar nytt silikon på insidan, andra byter ut den helt.
Det kan även bli läckage vid "A" och "B" då det går olja till separatorn där.
Tänk på att diagrammet kan vara missvisande då "A" inte ska kopplas till det övre hålet på separatorn som diagrammet visar, samt att "H" ska vara monterad åt andra hållet, d.v.s. gummit mot separatorn.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]