Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plle
#1574049
Har problem med fyrhjulsdriften på min V70 från -02 med viskokoppling.

Köpte bilen för ett tag sedan och märkte under vintertid att fyrhjulsdriften ej fungerade.
Höjde upp bilen och såg att huset för viskokopplingen var sprucket samt att oljan från själva viskon verkar ha läckt ut (se bild).
20230227_144823.jpg
20230227_144823.jpg (1.96 MiB) Visad 255 gånger
Frågan är då om någon vet något sätt att få tag på en ny viskokoppling (osannolikt av det jag sett än så länge), eller om det finns varianter av visko som inte passar min bil om jag måste köpa från skroten?

Min bil: V70 -02 AWD B5244T3 med M58-växellåda.
av Repser
#1574055
Börja med att konstatera att det faktiskt är viskon som är anledningen till att det inte driver bak. Jag är inte expert på detta men det är väl vanligast att hylsan i vinkelväxeln pajjar på dessa?

Sen är jag lite förvirrad av den bild, är det ett hölje som sitter runt viskon du har tagit bild på. Viskon borde ju se ut såhär; https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 41/9463311
av plle
#1574470
Tänkte också på vad som var trasigt i början, provade köra bilen upphöjd och kardanen bak snurrade inte, garanterat hylsan i vinkelväxeln som pajjat. Ska byta den också men blev samtidigt osäker på viskon när jag såg hur den såg ut. Stämmer bra att det är höljet till viskon som är på bilden, känns dock som att det måste vara olja från viskon som har skapat fukten. Kan inte hitta något annan källa i närheten som det skulle ha kommit från.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]