Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573110
Ja, jag såg att det fanns en tråd liknande denna men mitt fel är lite annorlunda. Grejen var den att min kompis hade en Gas stereo som han inte använde som jag skulle kunna få. Då så skulle vi testa att byta min orginal "Hu-603"(om de hjälper).

Han sa då att man inte behövde koppla ut batteriet för han hade inte behövt göra det när han gjort det på sin bil och andras. (Uppenbarligen ska man ju det)

Så vi kopplade ut allt som man ska och drog ut kontakten ur AC panelen och stereon men insåg snabbt att man behövde en adapter till stereon. Så vi satte tillbaka allt rätt igen. Därefter fick jag felmeddelandet "SRS-Airbag Serv. Omgående".

Men det är inte bara det som hände utan bilen startar och går fortfarande men varken blinkers, hel lysen, spolarvätska, eller låsning via nyckeln funkar längre och det måste dem ju.

Jag koppla ut batteriet i 50 min men det försvann inte. Efter det testa jag med en felkodsläsare till volvo som jag köpte på biltema men då så när jag skulle gå in på "SRS" kategorin stog det att den inte kunde få kontakt vilket den ska få.

Jag tror de blev kortslutning någonstans i bilen.
Några felkoder sa något om "CEM" men jag är inte så kunnig i detta så frågar nu om eran hjälp.

(Notera att det är en Volvo S60 2001 även ombyggd till A-traktor med ecu spärrning vilket jag tror kan vara en anledning till att "SRS" huvudenheten inte får nån signal till felkodläsaren. Det känns väldigt kört just nu..)
#1573213
Symptomet med blinkers och låsning m.m. kommer från avbrott på CAN-bus (låg-hastighet data bus)
mellan CEM-DIM-PDM-AUM-CCM---//---SWM-DDM-UEM.
(mellan klimatanläggningen och rattmodulen , så CEM inte kan tala med rattmodulen , modulen i förardörren och spegeln (fjärr) )

Lossa CCM (AC/klimat-modulen) på ny och kolla dom två tvinnade kablarna (Vit och Grön) på pinne 11 och 13, 12 och 14, kolla noggrant att ingen stift är böjd/trasig
#1574103
Detta hände mig också på en V70 2001. Problemet var att du kopplade ur klimatanläggningspanelen utan att koppla bort batteriet. Lätt hänt och svårt att veta innan. Då får du denna felkoden som du bara kan få bort med en ganska ”sofistikerad” felkodsläsare. Kolla om du känner nån med en dyrare felkodsläsare. Jag lånade en av en jobbarkompis som var specifik till Volvo och Saab.

//whk

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]