Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Malte
#1572729
Hej!
Min V70 -06 har sedan en tid dragit lite åt vänster. När ratten är rak svänger alltså bilen svagt åt vänster. Det hela började efter att jag råkade köra i diket med bilen och bilen sedan blev uppdragen med en vajer genom vänster framhjul av en bärgare. Efter detta åkte jag till en mekaniker som sade att han skulle försöka böja någon del på något vis för att få bilen att gå rakare igen. Det blev bättre, men inte perfekt. I vintras gjorde jag hjulinställning som bidrog till att göra det ännu lite bättre, men fortfarande inte perfekt.

Efter att ha bytt däck på bilen häromdagen och då lyft bilens ena sida med domkraft är jag dock tillbaka på ruta ett känns det som. Ratten sned igen. Suck.

Jag tänkte åka till mekonomen och höra vad dom tror om några dagar, men vore ändå tacksam att höra vad ni här i forumet säger. Vad kan han ha böjt och kan det vara detta som påverkar hur bilen drar?
av emtor
#1572744
Det beror lite på var bärgaren gjorde fast kättingen eller vad det nu var han använde.
Om han gjorde fast i styrstaget måste han ha varit galen, så det är nog inte sannolikt.
Han som försökte fixa till det;-exakt vilken del försökte han att räta ut?
av sicnarf
#1572758
Dra upp bilen från diket med vajer genom vänster framhjul????
Detta är galet ju. Du får förklara bättre. Du var ju där.
av rosefors
#1572918
Man kan inte böja tillbaka chassidelar. Är nått böjt är det bara att byta.

Däremot går det alldeles utmärkt att dra upp bil i fälgen. Det är det mest säkra stället att dra på.
av Malmstroem
#1572930
Oddsen är att det var dikeskörningen som böjt något, inte att bärgaren drog upp bilen.

I och för sig spelar det mindre roll. Det som är snett behöver bytas.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]