Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselkenneth
#1572421
Rattlåset har gett upp och måste bytas. Hur får man enklast loss brytskruvarna till låset? Såga ett spår i skruvhuvudet med dremel och använder en mejsel? Antar att det är gänglåsning på skruven! Någon som vet dimention på skruven? Tänker inte använda brytskruv. Alla tips mottages med tacksamhet.
av sicnarf
#1572427
Jag testade med dorn, mejsel och hammare. Det var omöjligt. Borrade hål och torx bit i men var omöjligt. Till sist efter 4 timmars kämpande borrade jag sönder båda brytskruvarna. Och tändlåset föll ner äntligen. Jag använde vanliga bultar sedan. Så allt beror på hur mycket blått gänglåsning det finns på dem.
#1572904
Nu är rattlåset bytt. Den som monterade låset på fabriken hade inte sparat på blå loctite. Provade att borra hål och slå ner en torxbit funka inte vred av en bits. knacka med dorn och hammare funka inte. Var tvungen att borra ur bultarna, den med avdragna bitsen var den med genomgående hål så jag kunde borra underifrån som tur var.
#1572941
Vissa har tur inte en chans att få loss mina. Slog ner en Wera t30 bits och försökte lossa med mejselhandtag men den rörde sig inte, kopplade på min milwaukee skruvdragaren och bitsen small av direkt.
#1572947
Har bara gasolvärmare och för att använda den var det mycket som skulle demonteras för att komma åt bra.induktionsvärmare skulle nog vara användbar men har inte blivit av att skaffa någon och frågan är hur länge till man kommer att skruva själv.
av sicnarf
#1572951
Hade samma problem med mitt låsbyte som du hade. Och på youtube finns videos dr de knackar loss bultarna med dorn hur enkelt som helst. Så du fick köpa ett begagnat tändningslås och montera istället nu, eller hur? Eller har du lagat det trasiga rattlåset?

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]