Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexanderJonsson
#1572149
Hej! Jag har fått varningsmeddelandet elsystem service snarast på min bil som är en Volvo V70 från 2006. Jag har redan kollat de vanliga felkällorna, batteriet mätte grönt på en batteritestare och generatorn laddar ca 14,5V vid gaspådrag, dock laddar den inte på tomgång, kan det vara felet eller är det något annat?
av klacken
#1572250
Man byter hela laddningsregulatorn. Har du diesel är det bra med rum,bensin lite värre.
Köp INTE biltema, den fungerar bara upp till -04.
av sicnarf
#1572272
Kolla här från en annan tråd:
Snabb sammanfattning: Bilen laddade ur batteriet från Fredag kväll till Måndag morgon. Mot slutet av veckan började man märka att det snart var dax att ladda batteriet. Började med att byta batteri då det inte är gjort tidigare under de 7 år jag ägt bilen. Hjälpte inte. Började få service med. på larmet och drog slut sattsen efter att ha läst på USA forum att det måste vara Larm sirenen som är orsaken till urladdningen. Hjälpte inte.
Mätte upp bilen med hjälp av tång amp meter. Drog ur säkring efter säkring men kunde inte hitta vilken förbrukare som var strömtjuven. Tröttna till sist och tänkte att OK jag får väl leva med att ladda över helgerna.
Tröttnade tillslut på det med och tog tag i det hela efter semestern. Mätte upp bilen ytterligare en gång och denna gången med lite mer erfarenhet. Lyckades tillslut att konstatera att det var generatorn som tjuvade. Pratade med lite folk som har koll på generatorer och allt lutade åt laddregulatorn. Och i dag byttes den mot en ny.

Jag har valt att byta regulatorn med generatorn på plats i bilen. Detta för att behöva riva så lite som möjligt i bilen eftersom jag INTE är mekaniker ( har dock INTE tummen mitt i handen.)
Började givetvis med att koppla bort batteriet och lät bilen stå ett par timmar så innan jag började skruva.
På min bil sitter det ett lock på kortsidan av generatorn. Detta locket sitter med en 16? mutter överst, nedan för den sitter + kabelanslutningen med en 12? mutter och bakom kabel ytterligare en 12? mutter. In mot grenröret sitter en stjärnskruv och det är denna stjärna som är den trixiga biten, lyckades efter lite svordommar få bort även den.

Bort med locket och där bakom sitter regulatorn. Den sitter med tre stjärnskruvar hyffsat enkla att få bort.

Dit med nya regulatorn och sätt i hop i omvänd ordning.

Tillbaka med batteriet och mätte upp strömmen. Till min glädje var den 0A!!!

Startade bilen och mätte laddningen på tomgåmg = ca 14,5V

Det gick att byta regulatorn på plats, detta tog mig som inte är mekaniker och aldrig gjort det tidigare 45 minuter. Jag har ganska små händer vilket är till stor fördel för det är riktigt trångt att skruva där.
av AlexanderJonsson
#1572328
Tack för alla era svar, är nu helt övertygad om att det är kolet i generatorn så ska köpa en ny laddningsregulator och byta den. När jag är klar återkommer jag med resultat så får vi hoppas att det löser problemet med generatorn!
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.